The British essay from Addison to Dickens: a line of descent
DOI:
https://doi.org/10.18002/ehf.v0i18.4081Resumen
It has become a commonplace for admirers of the well-known periodical essayists of the 18th century to hail their work as a cultural expression of national satisfaction with the Protestant succession, and with the economic and political settlements that laid the foundations for the House of Hanover. Alexander Chalmers' edition of the works of 'The British Essayists' (1803) testifies to this power of the form in the previous century, as well as the medium of its continuing influence into the next. Yet the standing of the periodical essay, as an important constitutive medium of a dominant culture, does not remain fixed, but undergoes a transformation before its eventual fragmentation in the late 19th Century. Even within Chalmer's collection, it is evident that the narrative persona of the essay is undergoing a decline in social status. With the handing down of both popularity and moral authority from Addison's genteel Whig "Spectator" and Henry Mackenzie's professional Edinburgh "Lounger" to the likes of Lamb's Cockney "Elia", Leigh Hunt's "Townsman" and the street-sketching personae of Thackeray and Dickens, the essayist's transformation from patrician to pavement artist is complete. Simultaneously, the force of the essay as a consolidator of British bourgeois ideals may be seen to diminish and reassert itself as a valuable agent of cultural criticismDescargas
Métricas alternativas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 1996 John Matthew Lindsay Drew
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Los autores o autoras que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores o autoras conservan los derechos de autoría de su trabajo y ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores y autoras a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.