Initiation to combat sports: explanation of the structure of the ludic combative phenomenon, by Bruno Avelar & Abel Figueiredo

Authors

  • Bruno Avelar Federação Nacional de Karaté
  • Abel Figueiredo Instituto Politécnico de Viseu

DOI:

https://doi.org/10.18002/rama.v4i3.177

Keywords:

Combat sports, martial arts, initiation

Abstract

The present essay, with theoretic nature, assumes as an object of study the exhibition of the fundamental guidelines, on a didactic model, of the initiation to combat sports. For that, the contributions of several different authors were analyzed, who, from different points of view, consider that the initiation to combat sports does not imply a specific knowledge on any of the subjects that compose them, but their integrated and cross-curricular treatment. These alternative conceptions decreases the importance of the specific technical models, through the strengthening of the common elements of the combat sports, highlighting what is usually called “fighting knowledge”; that is, the capacity that allows the fighter to find solutions for the different situations that take place during a fight.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

AMADOR, F. (1995). “La enseñanza de los deportes de lucha”. En Blázquez, D. (dir.). La Iniciación Deportiva y el Deporte Escolar. Barcelona: INDE, 351-368.

AMADOR, F. (1997). “Clasificación de los juegos y deportes de lucha”. En VV.AA. El Judo y las Ciencias de la Educación Física y el Deporte. Vitoria/Gasteiz: Instituto Vasco de Educación Física, 5-22.

ARAÚJO, D.; VOLOSSOVITCH, A. (2005). “Fundamentos para o treino da tomada de decisão: uma aplicação ao andebol”. En Araújo, D. (dir.). O Contexto da Decisão: Aacção Táctica no Desporto. Lisboa: Edições Visão e Contextos.

BRONCHART, B. (1994). “Deportes de Lucha/Combate: los métodos activos”. Revista de Educación Física, 59, 5-8.

BROUSSE, M. (1993). “Quel programme en sports d’opposition?”. Revue E.PS, 242, 50-53.

CALMET, M. (2000). “Judo: la notion plurielle d’équilibre”. En Terrisse, A. (dir.). Recherches en Sports de Combat et en Arts Martiaux – État des Lieux. Paris: Éditions Revue E.PS, 275-282.

CALMET, M.; PATINET, C. (1993). “Duos-Duels”. Revue E.PS, 239, 64-67.

CARRATALÀ, V. (1998). “Los juegos y deportes de lucha en el marco de la Educación Física escolar”. En Villamón, M. (dir.). La Educación Física en el Currículum de Primaria. Valencia: Consellería de Cultura, Educació i Ciència, 269-316.

CASTARLENAS, J. (1990). “Deportes de Combate y Lucha: aproximación conceptual y pedagógica”. Apunts: Educació Física i Esports, 19, 21-28.

CASTARLENAS, J. (1993). “Estudio de las situaciones de oposición y competición. Aplicación de los Universales Ludomotores a los deportes de combate: el Judo”. Apunts: Educació Física i Esports, 32, 54-64.

COLLINET, S. (1992). “Algorithme et EPS. Un Exemple: Les Sports de Combat de Préhension”. Revue E.PS, 237, 25-28.

COLLINET, S. (1994). “Algoritmo y Educación Física-Deportiva. Un Ejemplo: los Deportes de Lucha con Agarre”. Revista de Educación Física, 59, 29-32.

ESPARTERO, J.; GUTIÉRREZ, C.; VILLAMÓN, M. (2003). “Las Actividades de Lucha”. En Tabernero, B. & Márquez, S. (dir.). Educación Física: Propuestas para el cambio. Barcelona: Paidotribo, 283-324.

LIMA, A. (1997). “Os Desportos de Combate (DC) como matéria de Educação Física (EF) nos Ensino Básico e Secundário”. Horizonte, XV (86), 17-28.

FIGUEIREDO, A. (1997). “Os Desportos de Combate nos Programas de Educação Física”. Horizonte, XIV, (80), 36-39.

FIGUEIREDO, A. (1998). “Os Desportos de Combate nas Aulas de Educação Física”. Horizonte, XIV (81), Dossier.

FIGUEIREDO, A. (2003). “Os exercícios de treino do Karate – Introdução à posição de base fundamental (guarda)”. Karate Portugal, 3, 17-18.

FIGUEIREDO, A. (2008). “The Combat Sports in Physical Education Classes – A Basic Perspective”. En Cynarsky, W.J. (Ed.). Martial Arts and Combat Sports – Humanistic Outlook. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowkiego, 145-149.

GRIFFIN, L.; BUTLER, J. (2005). Teaching Games for Understanding – Theory, Researches and Practice. Chaimpaign: Human Kinetics.

GUTIÉRREZ, C.; PÉREZ, M. (2009). “Study on scientific production in martial arts in Spain from 1990 to present”. En Cynarsky, W.J. (Ed.). Martial Arts and Combat Sports – Humanistic Outlook. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowkiego, 90-115.

LÓPEZ ROS, V.; CASTEJÓN, F. (1998a). “Técnica, táctica individual y táctica colectiva: teoría de la implicación en el aprendizaje y la enseñanza deportiva (I)”. Revista de Educación Física, 68, 5-9.

LÓPEZ ROS, V.; CASTEJÓN, F. (1998b). “Técnica, táctica individual y táctica colectiva: implicación en el aprendizaje y la enseñanza deportiva (práctica) (II)”. Revista de Educación Física, 68, 12-16.

MOLINA, J.; CASTARLENAS, J. (2002). “Bases para una propuesta para la enseñanza del Judo en el contexto escolar”. En Castarlenas, J. & Molina, J. (dir.). El Judo en la Educación Física Escolar. Barcelona: Hispano-Europea, 29-44.

MOLINA; J.; VILLAMÓN, M. (2000). “Principes stratégico-táctiques des sports de combate: l’exemple du judo”. En Terrisse, A. (dir.). Recherches en Sports de Combat et en Arts Martiaux – État des Lieux. Paris: Éditions Revue EP.S, 175-184.

OLIVERA, J. (1984). “Prólogo”. En Torres, G. 1000 Ejercicios y Juegos de Actividades de Lucha. Barcelona: Paidotribo, 6-8.

PARLEBAS, P. (1988): Elementos de Sociología del Deporte. Málaga: Unisport.

PARLEBAS, P. (2001). Juegos, Deporte y Sociedad. Léxico de Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo.

PRIETO, J.; GUTIÉRREZ, C.; ESPARTERO, J.; BRICIO, G.; CORUJO, L.; FERNÁNDEZ, A. (2001). “El judo como actividad cooperativa. Algunas reflexiones en torno a una propuesta didáctica”. Comunicación presentada en el I Congreso Estatal de Actividades Cooperativas, Junta de Castilla y León, Medina del Campo (Valladolid), 9 a de 12 de julio.

RUIZ PÉREZ, L.; ARRUZA, J. (2005). El Proceso de Toma de Decisiones en el Deporte – Clave de la Eficiencia y el Rendimiento Óptimo. Barcelona: Paidós.

SIMON, H. (2003). “Las actividades de Lucha en el diseño curricular”. En VV.AA. El Judo y las Ciencias de la Educación Física y el Deporte. Vitoria/Gasteiz: Instituto Vasco de Educación Física, 43-50.

TERRISSE, A. (1991). “Pour un enseignement dialectique des sports de combat”. Revue EPS, 229, 23-26.

TERRISSE, A. (1994). “Para una enseñanza ‘Dialéctica’”. Revista de Educación Física, 59, 9-14.

TERRISSE, A. (1996). “Analyse de la transposition didactique du Judo: evolution du ‘savoir combattre’ dans l’enseignement du Judo à l’école à travers la Revue EPS de 1950 a 1993”, Revue Française de Pédagogie, 116, 65-76.

TERRISSE, A.; QUESADA, Y.; SAUVEGRAIN, J.; HIEGEL, P. (1995). “Le Savoir Combattre: Essai d’Élucidation”. Revue EPS, 252, 26-29.

THEEBOM, S.; KNOP, P. (1999). “Asian Martial Arts and approaches of instruction in Physical Education”. European Journal of Physical Education, 4, 146-161.

TORRES, G. (1989). “Activitats de Lluita. Caracterització”. Apunts: Educació Física i Esports, 18, 71-74.

TORRES, G. (1990). “Las unidades motrices básicas luctatorias y su aplicación en la Educación Física”. Apunts: Educació Física i Esports, 24, 45-56.

VERGARA, E. (2001). “Las actividades luctatorias y la formación en valores”. Revista Educación Física y Deporte, 21 (2), 99-104.

Published

2012-07-16

How to Cite

Avelar, B., & Figueiredo, A. (2012). Initiation to combat sports: explanation of the structure of the ludic combative phenomenon, by Bruno Avelar & Abel Figueiredo. Revista de Artes Marciales Asiáticas, 4(3), 44–57. https://doi.org/10.18002/rama.v4i3.177

Issue

Section

Articles