“Fighting knowledge” characterization and development: contents of an integrated model for teaching martial arts and combat sports

Bruno Avelar-Rosa, Mariana Simões Pimentel Gomes, Abel Figueiredo, Víctor López-Ros

Abstract


This paper aims to define the principles and technical-tactical contents that characterize the global “fighting knowledge” referring to martial arts and combat sports. From a methodological point of view, we seek to identify the praxical limits of the different martial arts and combat sports disciplines, through the analysis of the convergence points, which can provide consistency as a group of practices, and from where is possible to develop a teaching process. The principles and contents considered in this integrated perspective establish the possibilities of action, independently from institutionalized technical abilities in each combat sport. From the “fighting knowledge technical-tactical structure” we propose the development of the “fighting knowledge” and we emphasize the importance of arising the “tactical intention” of the students. The distribution and categorization of the “fighting actions” presented, try to offer tools and criteria for the martial arts and combat sports initiation process.

Keywords


Martial arts; combat sports; fighting knowledge, teaching-learning

References


Amador, F. (1997). El Análisis de la Acción de Lucha. En VV. AA. El Judo y las Ciencias de la Educación Física y el Deporte (pp. 51-70). Vitoria-Gasteiz: Instituto Vasco de Educación Física.

Avelar, B., & Figueiredo, A. (2009). La iniciación a los deportes de combate: interpretación de la estructura del fenómeno lúdico luctatorio. Revista de Artes Marciales Asiáticas, 4(3), 44¬-57.

Bayer, C. (1986). La Enseñanza de los Juegos Deportivos Colectivos. Barcelona: Hispano-Europea.

Castarlenas, J. (1993). Estudio de las situaciones de oposición y competición. Aplicación de los Universales Ludomotores a los deportes de combate. Apunts: Educación Física y Deportes, 32, 54-64.

Castejón, F.J. (2003). A vueltas con los expertos y los novatos en el deporte: lo que no hacen, lo que pueden hacer y lo que hacen. En F.J. Castejón (Coord.). Iniciación Deportiva - La Enseñanza y el Aprendizaje Comprensivo en el Deporte (pp. 87-110). Sevilla: Wanceulen.

Castejón, F.J. (2010). La toma de decisiones en expertos y noveles: diferencias y consideraciones prácticas. En V. López-Ros & J. Sargatal (Eds.). La Táctica Deportiva y la Toma de Decisiones (pp. 69-88). Girona: Càtedra d'Esport i Educació Física de la Universitat de Girona.

Davids, K., Button, C., Araújo, D., Renshaw, I., & Hristovski, R. (2006). Movement models from sports provide representative task constraints for studying adaptative behavior in human movement systems. Adaptative Behavior, 14(1), 73-95.

Devís, J., & Sánchez, R. (1996). La enseñanza alternativa de los juegos deportivos: antecedentes, modelos actuales de iniciación y reflexiones finales. En J. A. Moreno & P. L. Rodríguez (Comps.). Aprendizaje Deportivo (pp. 159-181). Murcia: Universidad de Murcia.

Espartero, J., Gutiérrez-García, C., & Villamón, M. (2003). Las actividades de lucha. En B. Tabernero & S. Márquez (Eds.). Educación Física: Propuestas para el cambio (pp. 283-324). Barcelona: Editorial Paidotribo.

Figueiredo, A. (1997). Os Desportos de Combate nos Programas de Educação Física. Horizonte, 80, 36-39.

Figueiredo, A. (1998). Os Desportos de Combate nas Aulas de Educação Física. Horizonte, 81, Dossier.

Figueiredo, A. (2000). Os Desportos de Combate nas Aulas de Educação Física. 8º Congresso de Educação Física e Ciências do Desporto dos Países de Língua Portuguesa. 16-17 diciembre 2000. Lisboa: Faculdade de Motricidade Humana, Universidade Técnica de Lisboa. Disponible en http://hdl.handle.net/10400.19/465

Figueiredo, A. (2003). Os exercícios de treino do Karaté – Introdução à posição de base fundamental (guarda). Karate Portugal, 1(3), 17-18.

Figueiredo, A. (2006). A Institucionalização do Karaté – Os Modelos Organizacionais do Karaté em Portugal. Tesis de Doctorado (no publicada). Lisboa: Faculdade de Motricidade Humana, Universidade Técnica de Lisboa.

Gomes, M. (2014). O Ensino do Saber Lutar na Universidade: Estudo da Didática Clínica nas Lutas e Esportes de Combate. Tesis de Doctorado (no publicada). Campinas: Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas.

Gomes, M., Morato, M., Duarte, E., & Almeida, J. (2010). Ensino das Lutas: dos princípios condicionais aos grupos situacionais. Movimento, 16(2), 207-227.

Gréhaigne, J.F., & Godbout, P. (1995). Tactical knowledge in team sports from a constructivist and cognitivist perspective. Quest, 47, 490-505.

Gréhaigne, J.F., Richard, J.F., & Griffin, L. (2005). Teaching and Learning Team Sports and Games. New York: Routledge Falmer.

Gutiérrez-García, C., & Pérez Gutiérrez, M. (2009). Study on scientific production in martial arts in Spain from 1990 to present. En W. J. Cynarsky (Ed.), Martial Arts and Combat Sports – Humanistic Outlook (pp. 90-115). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowkiego.

Hernández Moreno, J. (1995). La diversidad de prácticas. Análisis de la estructura de los deportes para su aplicación a la iniciación deportiva. En D. Blázquez (Dir.): La Iniciación Deportiva y el Deporte Escolar (pp. 287-310). Barcelona: INDE.

Hristovski, R., Davids, K., Araújo, D., & Button, C. (2006). How boxers decide to punch a target: emergent behaviour in nonlinear dynamical movement systems. Journal of Sports Science and Medicine, Combat Sports Special Issue 1, 60-73.

Hristovski, R., Davids, K., Araújo, D., & Passos, P. (2011). Constraints-induced emergence of functional novelty in complex neurobiological systems: a basis for creativity in sports. Nonlinear Dynamics, Psychology, and Life Sciences, 15(2), 175-206.

Light, R. (2014). Mushin and learning in and beyond Budo. IDO - Movement for Culture - Journal of Martial Arts Anthropology, 14(3), 42-48.

Lima, A. (1995). As bases das actividades físico-desportivas dos desportos de combate. Horizonte, 66, Dossier.

Lima, A. (1997). Os Desportos de Combate (DC) como matéria de Educação Física (EF) nos Ensino Básico e Secundário. Horizonte, 86, 17-28.

López-Ros, V. (2011a). Operaciones Cognitivas en la Iniciación Deportiva. El Pensamiento Táctico. Movimiento Humano, 1, 59-74.

López-Ros, V. (2011b). El Pensamiento Táctico y su desarrollo. En V. López-Ros & J. Sargatal (Eds.). La Táctica Individual en los Deportes de Equipo (pp. 75-93). Girona: Càtedra d'Esport i Educació Física de la Universitat de Girona.

López-Ros, V. (2014). La acción táctica deportiva, Controversias y desafíos sobre su aprendizaje. En V. López-Ros & J. Sargatal (Eds.). El Aprendizaje de la Acción Táctica (pp. 11-33). Girona: Càtedra d'Esport i Educació Física de la Universitat de Girona.

López-Ros, V., & Castejón, F.J. (1998). Técnica, táctica individual y táctica colectiva: teoría de la implicación en el aprendizaje y la enseñanza deportiva (I). Revista de Educación Física, 68, 5-9.

Lowry, D. (2002). Traditions – Essays on the Japanese Martial Arts and Ways. Boston: Tuttle Publishing.

Nascimento, C. (2014). A Atividade Pedagógica da Educação Física - A proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. Tesis de Doctorado (no publicada). São Paulo: Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo.

Nascimento, P., & Almeida, L. (2007). A tematização das Lutas na Educação Física escolar: restrições e possibilidades. Movimento, 13(3), 91-110.

Oliva, A., Torres, F., & Navarro, J. (2002). Combate Supremo. Madrid: CICAC.

Parlebas, P. (1988). Elementos de Sociología del Deporte. Málaga: Junta de Andalucía.

Parlebas, P. (2001). Juegos, Deporte y Sociedad. Léxico de Praxiología Motriz. Barcelona: Editorial Paidotribo.

Pérez-Gutiérrez, M. (2012). Repertorio Bibliográfico, Análisis Bibliométrico y Sociocultural de las Monografías sobre Artes Marciales Asiáticas publicadas en España. Tesis Doctoral (no publicada). León: Departamento de Educación Física y Deportiva, Universidad de León.

Pérez-Gutiérrez, M., Gutiérrez-García, C., & Escobar-Molina, R. (2011). Terminological recommendations for improving the visibility of scientific literature on martial arts and combat sports. Archives of Budo, 7(3), 159-166.

Ripoll, H. (1987). Stratégies de prise d’informations visuelles dans les tâches de resolution de problémes tactiques du sort. En H. Ripoll & G. Azémar (Eds.). Neursociences du Sport (pp. 329-354). Paris: INSEP.

Ruiz Pérez, L., & Arruza, J. (2005). El Proceso de Toma de Decisiones en el Deporte – Clave de la Eficiencia y el Rendimiento Óptimo. Barcelona: Paidós.

Sánchez, R. (2009). ¿Qué significa pensar en acción? Apunts: Educación Física y Deportes, 98, 88-96.

Terrisse, A. (1991). Pour un enseignement dialectique des sports de combat. Revue EPS, 229, 23-26.

Terrisse, A. (1994). Para una enseñanza “dialéctica” de los deportes de combate. Revista de Educación Física, 59, 9-14.

Terrisse, A. (1996). Analyse de la transposition didactique du Judo: evolution du “savoir combattre” dans l’enseignement du Judo à l’école à travers la Revue EPS de 1950 a 1993. Revue Française de Pédagogie, 116, 65-76.

Terrisse, A., Quesada, Y., Sauvegrain, J., & Hiegel, P. (1995). Le Savoir Combattre: Essai d’Élucidation. Revue EPS, 252, 26-29.

Tokitsu, K. (1979). La Voie du Karaté – Pour une Théorie des Arts Martiaux Japonais. Paris: Éditions du Seuil.




DOI: http://dx.doi.org/10.18002/rama.v10i1.1501

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 Bruno Avelar-Rosa, Mariana Simões Pimentel Gomes, Abel Figueiredo, Víctor López-Ros

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Revista de Artes Marciales Asiáticas - RAMA

I.S.S.N. 2174-0747

Attached to the Department of Physical Education and Sports, University of León (Spain)

Edited by the Publications Office, University of León

Creative Commons License