El Gaitero (1896)
idealized león costumbrism in the theater by hours
DOI:
https://doi.org/10.18002/ana.i3.7309Keywords:
león, pipe player, zarzuela, género chico, theatre by hoursAbstract
This paper examines the zarzuela El gaitero (1896) as an exam ple of the mystified conception of Leonese culture in the context of the small-genre (género chico) in the turn-of-the-century Madrid. In this work there is a representation of customs, costumes, music and architecture, which served as an idealized overview of the mountains of León for the audience of the capital attending the theater by hours, but which responds to a reductionist vision of the territory, full of clichés and stereotypes. Although there are many regionalist zarzuelas linked to different parts of the Spanish geography, the case of El gaitero is something rare and almost exceptional for León.
Downloads
Métricas alternativas
References
Barce, R. (1995). El sainete lírico (1880-1915). En E. Casares Rodicio y C. Alonso González ([Eds.]), La música española en el siglo XIX (pp. 195-244). Oviedo: Universidad de Oviedo, Servicio de Publicaciones.
Barce, R. (1996-1997). La revista: aproximación a una definición formal. Cuadernos de Música Iberoamericana, 2-3, 119-147.
Berrueta, M. D. (1941). Del cancionero leonés. León: Proa, diario de FET y de las JONS.
Blanco, V. (1910). Las mil y una canciones populares de la Región Leonesa, vol. 1. Astorga: Talleres gráficos de Ángel Julián.
Casado Lobato, C. (1993). La indumentaria tradicional en las Comarcas Leonesas. León: Diputación de León.
Cortizo, M. E. (1995). La zarzuela del siglo XIX. Estado de la cuestión (1832-1856). En E. Casares Rodicio y C. Alonso González ([Eds.]), La música española en el siglo XIX (pp. 161-194). Oviedo: Universidad de Oviedo, Servicio de Publicaciones.
Deleito y Piñuela, J. (1949). Origen y apogeo del “género chico”. Madrid: Revista de Occidente.
El gaitero (26 de abril de 1896). La Época, p. 3.
Encabo, E. (2007). Música y nacionalismos en España. El arte en la era de la ideología. Vilafranca del Penedès: Erasmus Ediciones.
Espectáculos par mañana (9 de mayo de 1896). La Justicia, p. 4.
Espín Templado, M. P. (2008). El arte escénico / Tipología de las formas teatrales breves dentro del género chico. El problema de las denominaciones. En J. Huerta Calvo (Dir.), Historia del teatro breve en España (pp. 817-852). Madrid: Iberoamericana Vervuert.
Gabaldón, L. (2 de mayo de 1896). El gaitero. Blanco y Negro, n. 261, pp.19-20.
Gutiérrez Álvarez, R. (2018). Arquitectura e infraestructuras ganaderas en la montaña oriental de León. Promonumenta. Revista de la Asociación de Amigos del Patrimonio Cultural de León, 15, 22-33.
Jurado Luque, J. (2011). A zarzuela galega e as Irmandades da Fala. Grial. Revista Galega de Cultura, 192, 145-155.
Los estrenos. Eslava (6 de abril de 1894). El País, p. 2.
Martín Nicolás, J. C. (2002). Juegos tradicionales y deportes autóctonos de Castilla y León. León: Universidad de León, Secretariado de Publicaciones y Medios Audiovisuales.
Menéndez Pidal, R. (1906). El dialecto leonés. Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 3ª época, 10, 128-172, 294-311.
Música española. Los conciertos del Retiro (14 de mayo de 1922). El Sol, p. 4.
Nieto, M. y Brull, M. (1896a). El gaitero. Zarzuela en 1 acto. Reducción para canto y piano por M. Brull. Madrid: Casa Dotesio.
Nieto, M. y Brull, M. (1896b). Cuadros disolventes. Zarzuela en 1 acto. Reducción para canto y piano por M. Brull. Madrid: Casa Dotesio.
Núñez Florencio, R. (2004). Del ayer legendario: el papel de los mitos en la cultura nacionalista. Cuadernos de Pensamiento Político, 2, 35-52.
Pérez Crespo, A. (1994). Incidencia en la Región murciana del fenómeno cantonalista. Anales de Historia Contemporánea, 10, 285-307.
Pérez Nieva, A. (4 de mayo de 1896). Revista de Madrid. La Dinastía, p. 1.
Perrín, G. y Palacios, M. de (1896). Pedro Jiménez. Comedia en dos actos y en prosa. Madrid: Florencio Fiscowich, Editor.
Perrín, G. y Palacios, M. de (1896). El gaitero. Argumento de la zarzuela cómica en un acto y tres cuadros en verso, original de Guillermo Perrín y
Miguel de Palacios, música del maestro D. Manuel Nieto. Valladolid: Celestino González, Editor.
Perrín, G. y Palacios, M. de (1898). El gaitero. Zarzuela en un acto y tres cuadros. Madrid: Florencio Fiscowich, Editor.
Prieto Camiña, M. (20 de noviembre de 1929). Mis entrevistas con... hablando con la pianista América Otero. Vida Gallega, 431, s.p.
Riquer, B. de (1990). Sobre el lugar de los nacionalismos-regionalismos en la historia contemporánea española. Historia Social, 7, 105-126.
Rodríguez Lorenzo, G. A. (2012). Las zarzuelas de Ruperto Chapí en el repertorio de la Banda del Real Cuerpo de Guardias Alabarderos y de la Banda Municipal de Madrid: apuntes para el estudio de su difusión (1886-1931). En V. Sánchez Sánchez, J. Suárez-Pajares, V. Galbis López (Coords.), Ruperto Chapí. Nuevas perspectivas, vol. 2 (pp. 167-189). [València]: Institut Valencià de la Música.
Salaün, S. (2011). Les scénographies espagnoles de la seconde moitié du XIXe siècle. Quelques notes. En S. Salaün y M. Franco (Eds.), Les spectacles en Espagne. 1875-1936 (pp. 211-231). Paris: Presses Sorbonne Nouvelle.
San Mateo Gil, M. de (26 de febrero de 2013). “La influencia de la música tradicional leonesa en las regiones vecinas (Charla impartida en diciembre de 2009 en el acto de clausura de las IV Jornadas del Patrimonio Cultural de la Región Leonesa, organizadas por el Diario de León)”. [Internet]. Disponible en http://raigame.blogspot.com/2013/02/la-influencia-de-la-musica-tradicional.html
Suárez Pérez, H.-L. (1999). Aproximación a la figura del músico: panorámica socio-cultural. Tipologías y factores para conform[a]r una identidad cultural y de género. Cuadernos de Etnología y Etnografía de Navarra, 73, 145-155.
Teatro (20 de octubre de 1897). El Porvenir de León, p. 2.
Teatro de la Zarzuela (24 de abril de 1896). La Iberia, p. 2.
Teatros (11 de mayo de 1896). La Correspondencia de España, p. 2.
Villar, R. (1909). Canciones Leonesas para Piano, vols. I y II. Madrid: Sociedad Anónima Casa Dotésio.
Villar, R. (1910). Seis canciones leonesas. Madrid: Sociedad Anónima Casa Dotésio
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright notice
Authors who publish in this journal agree to the following conditions:
- The authors grant non-exclusive exploitation rights (reproduction, distribution, public communication, transformation) to the University of Llión, and may therefore establish, separately, additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, uploading it to an institutional repository or publishing it in a book), with acknowledgement of its initial publication in this journal.
- This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. The informative version and the legal text of the licence can be consulted here.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their work before publication, as this favours its circulation and earlier dissemination and, with it, a possible increase in its citation and reach among the academic community.