Henri Michaux and the double in his painting
DOI:
https://doi.org/10.18002/da.i21.7068Keywords:
Identity, Alterity, Passage, Black, PluralityAbstract
This article tries to define the double in Henri Michaux’s painting. The analysis considers two main characteristics. The first one is the pre-identity, this is the early value that the author wants to release starting from our real identity, basically the one limited to the social construction. The second trait is the necessity of investigating on subconscious in order to uncover those presences that live within ourselves, those who we can define as “alterity”. In this context, Michaux’s painting is analyzed passing through unknow heads that, many times, appearing as a silent crowd.
Downloads
Métricas alternativas
References
Feyler, Patrick. “Henri Michaux: textes et images”. En Ecritures discontinues, editado por Yves Vadé, 99-148. Pessac: Presses Universitaires de Bordeaux, 1993.
Grossman, Evelyne. “Le clinamen de Michaux”. En Henri Michaux, le corps de la pensée, editado por Evelyne Grossman, Anne-Élisabeth Halpern y Pierre Vilar, 41-53. Tours: Farrago Éditions Léo Scheer, 2001.
Halpbern, Anne-Elisabeth. “L’en dedans-en dehors”: Michaux, Wittgenstein et le mythe d’une certaine intériorité”. En Henri Michaux, le corps de la pensée, editado por Evelyne Grossman, Anne-Élisabeth Halpern y Pierre Vilar, 79-95. Tours: Farrago Éditions Léo Scheer, 2001.
Hassold, Cris. “The Double and Doubling in Modern and Postmodern Art”. Journal of the Fantastic in the Arts 4, nº 2/3 (1995), 253-274. https://www.jstor.org/stable/43308220.
Laurent, Jenny. “Style d’être et individuation”. Fabula. Littérature Histoire Théorie, nº 9 (2012), https://www.fabula.org/lht/9/jenny.html#.
Mathieu, Jean-Claude. “Portrait des Meidosems”. Littérature 3, nº 115 (1999), 14-30. https://doi.org/10.3406/litt.1999.1632.
Maulpoix, Jean-Michel. “Identité et métamorphoses. Écritures du déplacement dans l'œuvre d'Henri Michaux”. http://www.maulpoix.net/deplacement.html.
Michaux, Henri. Escritos sobre pintura. Traducido y editado por Chantal Maillard. Madrid: Vaso Roto, 2018.
Parish, Nina. Henri Michaux: Experimentation with Signs. Amsterdam-New York: Rodopi, 2007.
Steinmetz, Jean-Luc. “Le démon d’Henri Michaux”. En Les Ailleurs d’Henri Michaux (Actas del coloquio), editado por Eric Brogniet, 187-197. Namur: Sources, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Valeria Biondi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.