Sustainable mobility in neighborhoods and peripheries

Lower-middle-range cities in Northwestern Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/ana.i4.7630

Keywords:

Town planning, transport, middle cities, sustainable urban development, urban geography

Abstract

The advances in sustainable mobility outside central urban areas are valued on a regional scale in a significant group of medium-small sized Spanish cities. The objects of geographic interest are public transport, pedestrianized streets, traffic calming, overcoming barriers, dissuasive parking, and cycle paths. The improvements registered in the peripherical spaces of eleven cities in the northwest of the country, with different characters and demographic sizes which range between 37,000 and 122,000 inhabitants, are compared. The information provided mainly by municipalities and the field work carried out in 2021 and 2022 made it possible to analyze the diversity of situations and the influence of local factors (size, activity bases, regional relations, urban policy) on the results. These factors are limited, very uneven across sector, and require different time frames depending on the city. Pending projects must overcome economic and mental difficulties which appear when confronting widespread prejudice towards reform, it is easier to carry them out when they are simple urban works, which do not alter the modal distribution of transport. Everything suggests that initiatives prosper more easily when they are limited to works that do not substantially alter the modal split.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Ayuntamiento de León. (2009). Plan Integral de Movilidad Sostenible para la ciudad de León. Recuperado de http://www.aytoleon.es/es/ayuntamiento/areasmunicipales/urbanismo/Documents/Plan_Director_PMUS_leon.pdf

Ayuntamiento de León. (2017). Estrategia de Desarrollo Urbano Sostenible e Integrado. León Norte. Barrios Entrevías. Recuperado de http://www.aytoleon.es/es/ayuntamiento/edusiestrategia/EDUSI%20LEON%20NORTE%202017-2022__V02.pdf

Ayuntamiento de León. (2014). Plan de Movilidad Urbana Sostenible. Recuperado de https://www.ponferrada.org/es/temas/servicios/plan-movilidad-urbana-sostenible-pmus

Ayuntamiento de Ponferrada. (2014). Plan de Movilidad Urbana Sostenible. Recuperado de https://www.ponferrada.org/es/temas/servicios/plan-movilidad-urbana-sostenible-pmus

Ayuntamiento de Zamora y 1A Ingenieros. (2016). Plan de Movilidad Urbana Sostenible de la ciudad de Zamora. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0B33GsNX7EOx2MHVmay1jOGtvOWc/view?resourcekey=0-oece0wrz_BYH4tP22uEuVw

Balaban, O. y De Oliveira, J. A. (2021). Finding sustainable mobility solutions for shrinking cities: the case of Toyama and Kanazawa. Journal of Place Management and Development,15(1), 20-39. DOI: https://doi.org/10.1108/JPMD-04-2021-0047

Banister, D. (2008). The Sustainable Mobility Paradigm. Transport Policy, 15(2), 73-80. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2007.10.005

Bellet, C. y Llop, J. M. (1999). Ciudades Intermedias y Urbanización Mundial. Lleida: Ajuntament de Lleida, UIA, UNESCO.

Cavoli, C. (2021). Accelerating sustainable mobility and land use transitions in rapidly growing cities: Identifying common patterns and enabling factors. Journal of Transport Geography, 94, 103093. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.103093

Comisión Europea. (s. f.). Movilidad Urbana. Recuperado de https://ec.europa.eu/info/eu-regional-and-urban-development/topics/cities-and-urban-development/priority-themes-eu-cities/urban-mobility-and-accessibility_es

Concejo de Mieres. (s. f.). Plan de Movilidad Urbana Sostenible de Mieres. Recuperado de https://www.mieres.es/areas-municipales/medioambiente/plan-de-movilidad-urbana-sostenible-de-mieres/

Concello de Ferrol. (2009). Plan de movilidad y espacio público. Recuperado de http://www.bcnecologia.net/es/proyectos/plan-de-movilidad-y-espacio-publico-en-el-concello-de-ferrol

Concello de Ferrol y Concello de Narón. (2016). Estrategia de Desarrollo Urbano Sostenible e Integrado. Recuperado de https://www.ferrol.gal/edusi/?lang=es

Concello de Lugo. (2009). Plan de Movilidad y Espacio Público. Resumen y conclusiones. Recuperado de http://www.lugo.es/ws/documentos/11_resumo_conclusions.pdf

Concello de Lugo. (2016). Muramiñae. De la muralla al Miño. Estrategia de Desarrollo Urbano sostenible e Integrado. Recuperado de http://concellodelugo.gal/es/actuaciones/muraminae-de-la-muralla-al-mino-estrategia-edusi

Concello de Ourense. (2012). PMUS. Memoria. Recuperado de https://ourense.gal/images/Transparencia/programas_medioambiente.pdf

Concello de Pontevedra. (2014). + Modelo Pontevedra. Estrategia de Desarrollo Urbano Sostenible e Integrado (2016-2022). Recuperado de https://maismodelo.pontevedra.gal/wp-content/uploads/2019/03/Estratexia-urbana-definitiva-1.pdf

Concello de Santiago. (2011). Santiago PMUS. Mobilidade Sostenible. Recuperado de http://pmus.santiagodecompostela.gal/noticia.php?id=0

Concello de Santiago. (2016). Estrategia de Desarrollo Urbano Sostenible e Integrado de Santiago de Compostela (2012-2025). Recuperado de https://proxectoseuropeos.santiagodecompostela.gal/sites/portalproxectoseuropeos/files/32mb_-_estratexia_dusi_santiago_de_compostela.pdf

De Gregorio Hurtado, S., Dos Santos Coelho, V. y Baatti Boulahia, A. (2021). La europeización de la política urbana en España en el periodo 2014-2020. Análisis de las Estrategias de Desarrollo Urbano Sostenible e Integrado (EDUSI). Ci [ur] Cuadernos de Investigación Urbanística, 134, 99 p. Recuperado de http://polired.upm.es/index.php/ciur/article/view/4579/4769

EDUSI COTESA. (s. f.). Estrategias de Desarrollo Urbano Sostenible e Integrado. Recuperado de http://edusi.es/content/desarrollo-urbano-sostenible

Ezcurra e Ouzande Arquitectura. (2018). Barrio de Vista Alegre. Recuperado de https://www.ezcurraouzande.com/2018/12/barrio-de-vista-alegre-2/

Fernández Liste, S. (2017). Proxeto de viais e beirarrúas da Rúa Batalla de Clavijo e anexas, Santiago de Compostela. Recuperado de http://santiagodecompostela.gal/medi/departamento/contratacion/CON_6_2018/CON62018_PREGO_TECNICO_PROXECTO_firmado.pdf

García Calvo, L. (29 de noviembre de 2021). Guía visual para entender el nuevo carril bici de Lugo. La Voz de Galicia. Recuperado de https://www.lavozdegalicia.es/noticia/lugo/lugo/2021/11/29/guia-visual-entender-nuevo-carril-bici-lugo/0003_202111L29C1991.htm

García Palomares, J. C., Sousa Ribeiro, J., Gutiérrez Puebla, J. and Vieira de Sá Marqués, T. M. (2018). Analysing proximity to public transport: the role of street network design. Boletín de la AGE, 76, 102-130. DOI: https://doi.org/10.21138/bage.2517

Gobierno de España. Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana. (5 de julio de 2021). Mitma aprueba el primero de los proyectos de remodelación y humanización de la avenida de As Pías (FE-14). Recuperado de https://www.mitma.gob.es/el-ministerio/sala-de-prensa/noticias/lun-05072021-1031

Gobierno de España. Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana. (27 de abril de 2022). Adif impulsa el soterramiento de Langreo. Recuperado de https://www.adif.es/w/adif-impulsa-el-soterramiento-de-langreo

González, D. (13 de noviembre de 2021). El carril bici no encuentra su sitio en León, con la mitad de implantación que en ciudades similares en superficie. Leonoticias. Recuperado de https://www.leonoticias.com/leon/carril-bici-encuentra-20211005191412-nt.html?ref=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Kehagia, F. (2017). Sustainable Mobility. En A. Karakitsiou, A. Migdalas, S. Rassia and P. Pardalos (Eds.). City Networks (pp. 99-119). Nueva York: Springer Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-65338-9_6

Lah, O. (Ed.) (2018). Sustainable Urban Mobility Pathways. Amsterdam: Elsevier.

López, H. G., Christidis, P., Demirel, H. and Kompil, M. (2013). Quantifying the Effects of Sustainable Mobility Plans. Publications Office of the European Union, JCR Technical Reports. Recuperado de ftp://ftp.jrc.es/pub/EURdoc/JRC84116.pdf

Martínez, A. (17 de septiembre de 2021). La integración de FEVE en León cumple diez años en vía muerta. La Nueva Crónica. Recuperado de https://www.lanuevacronica.com/la-integracion-de-feve-en-leon-cumple-diez-anos-en-via-muerta

Medina Molina, C., Rey Tienda, M. S. and Suárez Redondo, E. M. (2022). The Transition of Cities Towards Innovations in Mobility. Int E Environ Res Public Health, 19(12), 71-97. DOI: https://doi.org/10.3390%2Fijerph19127197

Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda urbana. (2022). Ley de Movilidad Sostenible. Recuperado de https://www.mitma.gob.es/el-ministerio/campanas-de-publicidad/ley-de-movilidad-sostenible-y-financiacion-del-transporte

Miralles Guasch, C. (2013). Presentación: Dossier Metodologías y Nuevos Retos en el análisis de la movilidad y el transporte. Transporte y Territorio, 8, 1-6. Recuperado de http://www.rtt.filo.uba.ar/RTT00801001.pdf

Moril, S. (13 de agosto de 2022). ¿Dónde aparcar en Pontevedra durante las fiestas? Diario de Pontevedra. Recuperado de https://www.diariodepontevedra.es/articulo/pontevedra/donde-aparcar-pontevedra-fiestas/202208121957361213879.html

Mozos Blanco, M. A., Pozo Menéndez, E., Arce Ruiz, R. and Baucells Aletá, N. (2018). The way to sustainable mobility. A comparative analysis of sustainable mobility plans in Spain Transport Policy, 72, 45-54. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2018.07.001

Narkeviciute, R. y Selleri, T. (19 de julio de 2022). Lograr un transporte más sostenible en Europa. Agencia Europea de Medio Ambiente. Recuperado de https://www.eea.europa.eu/es/articles/lograr-un-transporte-mas-sostenible

Papastavrinidis, E., Kollaros, G., Athanasopoulou, A. and Kollarou, V. (2020). Sustainable Mobility and Public Transportation Systems in Medium-Sized Cities. En E. G. Nathanail, G. Adamos y I. Karakikes (Eds.), Advances in Mobility as-a-service-systems. CSUM 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol. 1278 (pp- 56-64). New York: Springer, Cham. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-61075-3_6

Pérez Morales, A., Gil Guirado, S. y Maqueda Belmonte, F. (2022). Movilidad Sostenible: interdisciplinariedad, articulación conceptual y frentes de investigación. Documents d´Anâlisi Geogràfica, 68(2), 393-422. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/dag.704

Pita Parada, R. (23 de febrero de 2022). El parking poco disuasorio de Canido. La Voz de Galicia. Recuperado de https://www.lavozdegalicia.es/noticia/ferrol/ferrol/2021/01/12/parking-poco-disuasorio-canido/0003_202101F12C3991.htm

Red de Iniciativas Urbanas. (s. f.). Estrategias de Desarrollo Urbano Sostenible e Integrado (EDUSI). Recuperado de https://www.rediniciativasurbanas.es/convocatoria-de-ayudas/estrategias-dusi

Rodríguez Gutiérrez, F. y Menéndez Fernández, R. (2019). Contracción territorial y ordenación urbana para encarar el ciclo post minero en Mieres (Asturias-España). Ciudades, 22, 99-120. DOI: https://doi.org/10.24197/ciudades.22.2019.99-122

Rozada Ardavín, M. L. (2017). Las estrategias DUSI en Asturias: dos ejemplos contrapuestos: Avilés y Mieres. WPS Review International on Sustainable Housing and Urban Renewal, 6, 107-115. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6368216

Serrano López, R., Linares Unamunzaga, A. and San Emeterio, C. M. (2019). Urban Sustainable mobility and planning policies. A Spanish mid-sized city case. Cities, 95, 102356 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cities.2019.05.025

Suárez Rodríguez, A. (2021). La Estrategia de Desarrollo Urbano Sostenible e Integrado de Avilés: Análisis, Diagnóstico y propuestas apoyadas en una aplicación de realidad aumentada (Trabajo Fin de Máster inédito). Universidad de Oviedo, Oviedo, España.

Tomé Fernández, S. (2019). Shrinking cities de tamaño medio: la ciudad de León, ¿Detroit española? En Crisis y espacios de oportunidad, Retos para la Geografía (pp. 837-851). Valencia: Universidad de Valencia y Asociación Española de Geografía.

Vega Pindado, P. (2019). Los Planes de Movilidad Urbana Sostenible en España (PMUS), dos casos paradigmáticos: San Sebastián-Donostia y Getafe (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/50775/

Viéitez, O. (2 de septiembre de 2018). Los aparcamientos disuasorios gratuitos de la ciudad suman unas 1750 plazas. Pontevedraviva.com. Recuperado de https://www.pontevedraviva.com/xeral/48385/aparcamientos-disuasorios-gratuitos-pontevedra-1750-plazas/?lang=es

Published

2022-01-12

How to Cite

Tomé, S. (2022). Sustainable mobility in neighborhoods and peripheries: Lower-middle-range cities in Northwestern Spain. Añada: revista d’estudios llioneses, (4), 11–22. https://doi.org/10.18002/ana.i4.7630

Issue

Section

Artículos