Approaching French culture and language through Social Networks

Authors

  • Mercedes Sanz Gil Universitat Jaume I

Keywords:

Social Networks, Language learning, French culture, Digital education, Educational activities

Abstract

This article presents learning experience of French language and culture using social media in a university context. Its potential as a complementary educational tool is highlighted. The results show that these activities improve students' motivation, engagement, and linguistic and cultural competences, concluding that social media can be an authentic learning space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, M. y Jiang, J. (2018): “Teens, Social Media and Technology 2018”, https://www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/ (Consultado en marzo de 2024).

Andujar, A., y Hussein, S. A. (2019): “Mobile-mediated communication and students' listening skills: a case study”, International Journal of Mobile Learning and Organisation, 13(3), 309-332. DOI: https://doi.org/10.1504/IJMLO.2019.100432.

Babault, S., Grabowska, M. y Rivens, A. (2022): “Apprentissage formel et informel des langues: quelles articulations?”, Recherches en didactique des langues et des cultures, DOI: https://doi.org/10.4000/rdlc.11780.

Bárcena, E. y Read, T. (2019): “El rol de las redes sociales en la comprensión oral de segundas lenguas con soporte móvil”, Miscelánea: A Journal of English and American Studies, 59, 47-69. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_misc/mj.20196338.

Baynat Monreal, M. E. (2020): “Grupos de conversación en Facebook para favorecer el aprendizaje de lenguas y la interculturalidad”, en Baynat, Monreal, M. E., Eurrutia Cavero, M. y Sablé Cathy (eds.) (2020) TIC e interculturalidad. Miradas cruzadas Granada, Comares: 61-88.

Grabowska, M. (2022): L’apprentissage informel des langues étrangères, Paris, L’Harmatan.

Grabowska, M. y Sadkowska-Fidala. A. (2023): “L’apprentissage informel au service de l’enseignement de la littérature et de la culture à la philologie française”, Academic Journal of Modern Philology, 20, 83-94. DOI: 10.34616/ajmp.2023.20.6.

Kemp, S. (2023): “Digital around the word”, We Are Social https://wearesocial.com/wp-content/uploads/2023/03/Digital-2023-Global-Overview-Report.pdf (Consultado en marzo de 2024).

Letsina-Epie, R. y Eyeang, E. (2022): “Grupo de trabajo WhatsApp para la enseñanza de lenguas extranjeras durante el Covid-19 en un país de África Subsahariana (Gabón)”, Revista RedCA, 5(14), 70-89. DOI: https://doi.org/10.36677/redca.v5i14.18666.

Mariño Benítez, M. E., y Saavedra Márquez, W.M. (2022): “Las redes sociales en la enseñanza-aprendizaje de idiomas”, Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 7(1), 41-47. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/333 (Consultado en marzo 2024).

Martín del Campo Fernández-Paniagua, A. (2022): “Las redes sociales más utilizadas: cifras y estadísticas”, https://www.iebschool.com/blog/medios-sociales-mas-utilizadas-redes-sociales/ (Consultado en marzo 2024).

Medina, A. E. R., Cerqueda, D. M. y Ortega, M. D. P. B. (2023): “TikTok para la enseñanza y aprendizaje de lenguas en educación superior: percepciones de profesores mexicanos”, Revista Paraguaya de Educación a Distancia (REPED), 4(1), 46-59, https://revistascientificas.una.py/index.php/REPED/article/view/3283 (Consultado en marzo 2024).

Medina-Coronado, D., Salas-Sánchez, R. M., Castillo-Silva, E. V., y Ulloque-Delgado, R. V. (2023): “Redes digitales de aprendizaje para el desarrollo profesional en educación superior: Revisión sistemática de literatura” en Deroncele Acosta, A. (2023) (comp.) Travesías educativas multidisciplinarias: un enfoque científico en temáticas variadas para una educación trasformadora, Guayaquil, Editorial EXED: 61-98. DOI: https://doi.org/10.58594/PNTT9189.

Mela, V. (1991): “Le verlan ou le langage du miroir”, Langages, 101, 77-94. http://www.jstor.org/stable/23906698 (Consultado en marzo 2024).

Napieralski, A. (2022): “Le verlan et la néologie”, Estudios Románicos, 31, 265-278. DOI: https://doi.org/106018/ER510271.

Parra Simón, M.C. y Martí, A. (2023): “Snapchat, una herramienta interactiva para la mejora de la producción escrita en Francés Lengua Extranjera” en Rodríguez Rodríguez, J.A. (ed.) (2023) Psicología siglo XXI. Una mirada amplia e integradora, Madrid, Dykinson: 171-180.

Sanz Gil, Mercedes. (2021) “Las redes sociales más allá de la socialización y la comunicación” en Mercedes Sanz Gil (ed.) Estrategias lingüísticas para la sociedad multilingüe. Octaedro.

Published

2024-12-19

How to Cite

Sanz Gil, M. (2024). Approaching French culture and language through Social Networks. Estudios Humanísticos. Filología, (46). Retrieved from https://revpubli.unileon.es/ojs/index.php/EEHHFilologia/article/view/8357

Issue

Section

Monográfico número 46 (2024) "El aprendizaje y la enseñanza de lenguas extranjer