Learning by Design for Teaching Spanish as a Foreign Language in Digital Environments

An Intercultural Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/ehf.vi47.9204

Keywords:

multimodality, EFL, Learning by Design, Interculturality

Agencies:

Universitat de València

Abstract

In the current digital era, the teaching of additional languages faces the challenge of adapting to new forms of communication and access to information. This article analyzes the advantages of Learning by Design in the teaching of Spanish as a foreign language. It also presents a didactic proposal that addresses interculturality through Mediterranean gastronomy and municipal markets, using digital resources to promote meaningful interaction with the target language and culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Barret, Martyn, Byram, Michael, Lázár, Ildikó, Mompoint-Gaillard, Lazar y Philippou, Stravoula (2014): Developing intercultural competence through education. Pestalozzi Series, 3. Servicio de publicaciones del Consejo de Europa. Disponible en: <https://rm.coe.int/16808ce258>

Brophy, Jere (2002): Social Constructivist Teaching: Affordances and Constraints. Emerald Publishing Limited, Leeds.

Byram, Michael (1997): Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Multilingual Matters, Clevedon/Bristol.

Byram, Michael (2008): From Foreign Language Education to Education for Intercultural Citizenship: Essays and Reflections. Multilingual Matters, Clevedon/Bristol.

Cabrera, Lucía (2024): «Cultura y competencia comunicativa intercultural en los manuales de español como lengua extranjera», Journal of Spanish Language Teaching, núm. 2 (11), pp. 215–230. Disponible en: <https://doi.org/10.1080/23247797.2024.2421669>

Chacón-Cuberos, Ramón, Castro-Sánchez, Manuel, Muros-Molina, José Joaquín, Espejo-Garcés, Tamara, Zurita-Ortega, Félix y Linares-Manrique, Marta (2016): «Adhesión a la dieta mediterránea en estudiantes universitarios y su relación con los hábitos de ocio digital», Nutrición Hospitalaria, núm. 2 (33), pp. 405-410. Disponible en: <https://dx.doi.org/10.20960/nh.124>

Cope, Bill y Kalantzis, Mary (2000): Multiliteracies. Literacy Learning and the Design of Social Futures. Routledge, Oxford. Disponible en: <https://doi.org/10.4324/9780203979402>

Cope, Bill y Kalantzis, Mary (2009): «‘Multiliteracies’: New Literacies, New Learning», Pedagogies: An International Journal, (4), pp. 164–95. Disponible en: <https://doi.org/10.1080/15544800903076044>

Cope, Bill y Kalantzis, Mary (2015): A Pedagogy of Multiliteracies. Learning by design. Palgrave and Macmillan, Nueva York. Disponible en: <https://doi.org/10.1057/9781137539724>

Giraldo-Cadavid, Diana (2022): «Retos y estrategias pedagógicas en la enseñanza escolar con medios digitales», Praxis y Saber, núm. 33 (13). Disponible en: <https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n33.2022.12466>

González, Yerai (2015): «Los actos de habla indirectos desde la óptica de la cultura comunicativa», Foro de Profesores de E/LE, núm. 11, pp. 141-150. Disponible en: <https://ojs.uv.es/index.php/foroele/article/view/7111/9350>

Instituto Cervantes (2006): Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español. Instituto Cervantes, Madrid. Disponible en: <http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/>

Instituto Cervantes, (2012): Las competencias clave del profesorado de lenguas segundas y extranjeras. Instituto Cervantes. Disponible en: <https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/competencias/modelo.htm>

Johnson, David y Johnson, Roger (2009): «An educational psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning», Educational Researcher, núm. 5 (38), pp. 365-379. Disponible en: <https://doi.org/10.3102/0013189X09339057>

Kalantzis, Mary; Cope, Bill y Zapata, Gabriela (2019): Las alfabetizaciones múltiples: teoría y práctica. Octaedro, Barcelona.

Kern, Richard (2000): Literacy and language teaching. Oxford University Press, Oxford.

Kramsch, Claire (1998): Language and Culture. Oxford University Press, Oxford.

Kramsch, Claire (2013): «Culture in Foreign Language Teaching», Iranian Journal of Language Teaching Research, núm. 1 (1), pp. 57–78.

Kress, Gunther (2010): Multimodality: Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. Routledge, Nueva York.

Kumaravadivelu, Braj (2003): Beyond methods: macrostrategies for language teaching. Yale University Press, New Haven y Londres.

Lacorte, Manel y Reyes-Torres, Agustín (2021): Didáctica del español como 2/L en el siglo XXI. Arco/Libros, Madrid.

López-Sánchez, Ana (2014): «Hacia una pedagogía para la multialfabetización: El diseño de una unidad didáctica inspirada en las propuestas del New London Group», Hispania, núm. 2 (97), pp. 281-297. Disponible en: <https://www.jstor.org/stable/24368778>

Menke, Mandy R. y Paesani, Kate (2019): «Analyzing foreign language instructional materials through the lens of multiliteracies framework», Language, Culture and Curriculum, núm. 1 (32), pp. 34–49. Disponible en: <https://doi.org/10.1080/07908318.2018.1461898>

Mills, Kathy A., Unsworth, Len y Scholes, Laura (2023): Literacy for Digital Futures Mind, Body, Text. Routledge, Nueva York.

Moreno, Rosa María y Atienza, Encarna (2016): «Abordar la interculturalidad en el aula desde el desarrollo de la competencia intercultural del profesorado», Marcoele, Revista de Didáctica de Español Lengua Extranjera, núm. 22, pp. 1-24. Disponible en: <https://marcoele.com/descargas/22/moreno-atienza_interculturalidad.pdf>

Muñoz-Basols, Javier, Fuertes, Mara y Cerezo, Luis (2024): La enseñanza del español mediada por tecnología. De la justicia social a la Inteligencia Artificial (IA). Routledge, Londres.

New London Group (1996): «A Pedagogy of Multiliteracies: Designing social futures», Educational Review, núm. 1 (66), pp. 60-93. Disponible en:

Paesani, Kate y Menke, Mandy (2023): Literacies in Language Education: A Guide for Teachers and Teacher Educators. Georgetown University Press, Washington.

Paricio, María Silvina (2014): «Competencia intercultural en la enseñanza de lenguas extranjeras», Porta Linguarum, núm. 21, pp. 215-226. Disponible en: <https://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero21/14%20%20Silvina.pdf>

Reyes-Torres, Agustín y Lacorte, Manuel (2024): «La Pedagogía de las Multiliteracidades en la Didáctica del español como L2: una aproximación a la creación activa de significado», Didáctica. Lengua y Literatura, (36), pp. 27-37. Disponible en: <https://doi.org/10.5209/dill.84478>

Reyes-Torres, Agustín y Portalés, Matilde (2020): «A Multimodal Approach to Foster the Multiliteracies Pedagogy in the Teaching of EFL through Picturebooks: The Snow Lion», Atlantis, núm. 1 (42), pp. 94-119. Disponible en: <https://doi.org/10.28914/Atlantis-2020-42.1.06>

Rose, David H. y Meyer, Anne (2002): Teaching every student in the digital age: Universal design for learning. Association for Supervision & Curriculum Development, Arlington.

Sans, Neus y Miquel, Lourdes (2004): «El componente cultural: Un ingrediente más en las clases de lengua», RedELE: Revista Electrónica de Didáctica ELE, núm. 0.

Serra-Majem Lluis y Ortiz-Andrellucchi, Adriana (2018): «La dieta mediterránea como ejemplo de una alimentación y nutrición sostenibles: enfoque multidisciplinar», Nutrición Hospitalaria, núm. 4 (35), pp. 96-101. Disponible en: <http://dx.doi.org/10.20960/nh.2133>

Solís, Litza (2012): «La enseñanza de la competencia intercultural en el aula de E/LE: Consideraciones didácticas para programas de inmersión lingüístico-cultural (PILC)», Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, núm. 11, pp. 1-12. Disponible en: <https://doi.org/10.26378/rnlael611181>

Tavares, Vander (2024): Social Justice through Pedagogies of Multiliteracies. Developing and Strengthening L2 Learner Agency and Identity. Routledge, Nueva York.

Tzirides, Anastasia O, Saini, Akash K., Cope, Bill, Kalantzis, Mary y Searsmith, Duane (2023): «Cyber-Social Research: Emerging Paradigms for Interventionist Education Research in the Postdigital Era», en Petar Jandrić, Alison MacKenzie y Jeremy Knox (eds.), Constructing Postdigital Research. Postdigital Science and Education. Springer, Cham. Disponible en: <https://doi.org/10.1007/978-3-031-35411-3_5>

UNESCO (2017): Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO, París. Disponible en: <https://doi.org/10.54675/CGBA9153>

Vázquez, Graciela; Lacorte, Manel (2019): «Métodos y enfoques para la enseñanza», en Javier Muñoz-Basols, Elisa Gironzetti y Manel Lacorte (coords.), The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching, Routledge, Londres, pp. 11-15.

Warner, Chantelle y Dupuy, Beatrice (2018): «Moving toward Multiliteracies in Foreign Language Teaching: Past and present perspectives ... and beyond», Foreign Language Annals, núm. 1 (51), pp. 116-128. Disponible en: <https://doi.org/10.1111/flan.12316>

Westby, Carol (2010): «Multiliteracies: the changing World of Communication», Topics in Language Disorders, núm. 30 (1), pp. 64-71. Disponible en: <https://doi.org/10.1097/TLD.0b013e3181d0a0ab>

Zapata, Gabriela (2022): Learning by Design and Second Language Teaching: Theory, Research and Practice. Routledge, Nueva York.

Published

2025-12-19

How to Cite

España Palop, E., & Reyes Torres, A. (2025). Learning by Design for Teaching Spanish as a Foreign Language in Digital Environments: An Intercultural Approach. Estudios Humanísticos. Filología, (47). https://doi.org/10.18002/ehf.vi47.9204

Issue

Section

Monográfico número 47 (2025): La enseñanza de español en la era digital: desafío