From the observartional sensory philosophy to the neoclasical moral drama: the case of María Rita de Barrenechea and Tomás de Iriarte

Authors

  • Víctor Cantero García

DOI:

https://doi.org/10.18002/ehf.i44.6503

Keywords:

sensismo, comedia neoclásica, técnica observacional, realismo

Abstract

There are two issues that are elucidated in this article. On the one hand, we intend demonstrate that the principles of observational sensory philosophy pervade the composition of two neoclassical dramas; La Aya, by María Rita de Barrenechea and La señorita malcriada, by Iriarte, while simultaneously they affect the realistic technique that the apply to their comedies. On the other hand, we try to clarify the extent to which  can be considered an antecedent of La señorita malcriada and if in this particular ply Iriate exceeds María Rita de Barrenechea in the successful use of dramatic resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Amar y Borbón, J (1994) La educación física y moral de las mujeres. M .V. López-Cordón (ed.), Madrid, Cátedra,

Andioc, R. (1976) Teatro y sociedad en el siglo XVIII. Madrid, Castalia/Fundación Juan March, Biblioteca Nacional, Dpto. Manuscritos. Ref. BN/Mss: 1615.

Cadalso, J. (1790), La óptica del cortejo. Barcelona, Imprenta Viuda de Piferrer.

Concillac, É. B. (1999 [1746]), Ensayo sobre los orígenes de los conocimientos humanos, Boblioteca Filosófica de Autores Españoles y Extranjeros. Antonio Bonilla Benajam (ed.), Madrid, Tecnos.

Concillac, É. B. (1817 [1730]), La lógica o los primeros elementos del arte de pensar. Traducción de Bernardo María de Calzada, Barcelona, Tomás Gorchs.

Concillac, É. B. (1803), Obras Completas, París, Dufart. Vol. II.

Cotarelo y Mori, E (1897), Iriarte y su época. Madrid: Tipografía Ribadeneyra.

Franco Rubio, G. A. (2009), “Tomás de Iriarte y La señorita malcriada. Retórica e imágenes literarias sobre la mujer doméstica a finales del siglo XVIII”, Querella de las Mujeres I. Análisis de textos. C. Segura Graiño (ed.) Madrid: A. C. Almudayna.

Froldi, R. (1980), “Significado de Luzán en la cultura y literatura española del siglo XVII”, Actas del II Congreso Internacional de la Asociación Internacional de Hispanistas.

García Garrosa, M. J. (2004), “En los inicios de la comedia neoclásica: La Aya, de María de Barrenechea (1750-1795). Estudio y edición”, CES. XVIII, 14: 25-66.

Glendinning, N, (1992), Goya: la década de los caprichos. Retratos 1792-1804. Madrid, Real Academia de San Fernando.

Iriarte, Tomás de. (2010 [1770]), Prólogo. Hacer que hacemos, en Teatro original completo. Russell P. Sebold (ed.), Madrid, Cátedra.

Iriarte, Tomás de (1805), Los literatos en Cuaresma. Colección de obras en verso y prosa. Madrid, Imprenta Real, Vol. VII.

Iriarte, Tomas de (2005 [1805]), Los literatos en Cuaresma. Emilio Martínez Maya y Jesús Pérez Magallón, Madrid, Biblioteca Nueva.

Iriarte, Tomás de (1927), Los literatos en Cuaresma. Madrid, Librería de Fernando Fé.

Iriarte, Tomás de (2010), La señorita malcriada. Russell P. Sebold (ed.), Madrid: Cátedra.

Yoyes Blake, I (1798), Apología de las mujeres. Madrid: Imprenta de Sancha.

Locke, J. (2005 [1690]), Ensayo sobre el entendimiento humano. Traducción de Edmundo O´Gorman, México, Fondo de O´Gorman. México: Fondo de Cultura Económica.

Luzán, I. (2008 [1787-1788]), Prólogo. La Poética o reglas de la poesía en general y de sus principales especies, Rusell P. Sebold, (ed), Madrid, Cátedra.

Luzán (1789), La Poética o reglas de la poesía en general y de sus principales especies. Madrid, Imprenta de Antonio Sancha.

Martínez Liébana, I. (1988), La teoría de la sensación o el dominio del sensismo. Madrid, ONCE.

Martínez Mata, E. y J. Pérez Magallón (2008), Tomás de Iriarte, un ilustrado ejemplar, Alicante, Biblioteca Virtual Cervantes.

Martínez Mata, E y J. Pérez Magallón (2005), “Introducción”. Los literatos en Cuaresma, Tomás de Iriarte, Madrid, Biblioteca Nueva.

Martínez Ruiz, J, (Azorín) (1929), Leyendo a los poetas. Obras Completas. Zaragoza, Librería General. VII.

Montegón, P. (1990), Endoxia, hija de Belisario (1793). Obras Completas. G. Carnero (ed), Alicante, Instituto Gil-Albert.

Negrón Fajardo, O. (1998), La educación popular en España en la segunda mitad del Siglo XVIII, Madrid, UNED.

Pérez Magallón, J. (1999). “Azorín en la configuración de canon diocechesco”, Anales Azorinanos, 7: pp. 99-118.

Perdomo-Batista, M. A, (2011), “La ascensión de los Iriarte: a propósito de la relación entre política y literatura en la España del absolutismo borbónico”, Pholologica Canariensia, 16-17, pp. 193-220

Russel P.S. (2010), “Introducción”, Teatro original completo. Madrid, Cátedra.

Russel P. S. (2008), “Prólogo” a La Poética de Luzán. Madrid: Cátedra.

Rosental, M. y P.Iudin (1959), Diccionario Filosófico Abreviado. Montevideo, Ediciones Pueblos Unidos, Montevideo.

Urzainqui, I. (2006), “Estudio preliminar”, Catalín y otras voces de mujeres en el siglo XVIII, Vitoria- Gazteiz, Ararteko.

Published

2022-12-26

How to Cite

Cantero García, V. (2022). From the observartional sensory philosophy to the neoclasical moral drama: the case of María Rita de Barrenechea and Tomás de Iriarte. Estudios Humanísticos. Filología, (44), 105–122. https://doi.org/10.18002/ehf.i44.6503