A virtual learning environment to learn Spanish as a Foreign Language in Italian adult learners

Authors

  • Gina Iezzi USAL Universidad de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.18002/ehf.vi47.9224

Keywords:

Virtual environment, Spanish as a foreign language, synchronous modality, asynchronous modality, adult learners

Agencies:

Universidad de Salamanca

Abstract

This study explores the efficiency of a virtual environment in teaching/learning Spanish as a foreign language to Italian-speaking adult learners. The results suggest that the combination of synchronous classes, which offer immediate interaction and direct feedback, and asynchronous classes, which allow for flexibility and repetition, resulted in significant improvements in students' language skills and increased engagement towards educational success.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Ahmadi, Mohammad Reza (2018): «The Use of Technology in English Language Learning: A Literature Review», IJREE: International Journal of Research in English Education, núm. 2 (3). Disponible en: <http://ijreeonline.com/article-1-120-en.html>

Alomari, Islam, Al-Samarraie, Hosam y Yousef, Reem (2019): «The Role of Gamification Techniques in Promoting Student Learning: A Review and Synthesis», Journal of Information Technology Education: Research, (18), pp. 395-417.

Arcentales Macas, Ricardo Alberto (2019): «Educación virtual en el Ecuador», Revista Mapa, núm. 16 (9), pp. 166-180. Disponible en: <https://revistamapa.org/index.php/es/article/download/174/209/650>

Castillo Castro, Belem, De La Cruz Torres, Carlos Mario y García Morales, Ángela. (2018): «Consideraciones sobre la educación de los adultos», Cinzontle, núm. núm. 13 (6). Disponible en: <https://revistacinzontle.ujat.mx/Cinzontle/article/view/2469>

Castro Piedra, Luis Fernando, Tello Salazar, David Mauricio, García Jaramillo, Silvia Maritza, Molina Proaño, Adrián Eduardo, Guanga Inca, Ulises Rigoberto y Segovia Segovia, Nelson Ramiro (2023): «Actividades Digitales Asincrónicas para Fortalecer el Aprendizaje de Estudiantes Adolescentes», Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, núm. 2 (7), pp. 7799-7816. Disponible en: <https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5917>

Cedeño, Eva (2019): «Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza», ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, núm. 4 (1), 2019, pp. 119-127. Disponible en: <https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/2156/2275>

Chaves Yuste, Beatriz (2019): «Revisión de experiencias de gamificación en la enseñanza de lenguas extranjeras», ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa, (8), pp. 422-430. Disponible en: <http://hdl.handle.net/10481/58021>

Clemente Esparza, Marlene (2022): Estrategia metodológica para desarrollar la competencia comunicativa intercultural en los estudiantes de inglés de un instituto de educación superior de Lima (Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola). Disponible en: <https://hdl.handle.net/20.500.14005/12928>

Gabarda Méndez, Vicente, Colomo Magaña, Ernesto y Romero Rodrigo, Mercedes (2019): «Metodologías didácticas para el aprendizaje en línea», ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa, núm. 2 (8), pp. 19-36. Disponible en: <http://hdl.handle.net/10481/58493>

Hassan, Imtiaz, Ali, Fatimah, Sipra, Muhammad Aslam y Ahmad, Waqar (2017): «Effect of technology enhanced language learning on vocabulary acquisition of EFL learners», International Journal of Applied Linguistics & English Literature, núm. 3 (6). Disponible en: <https://www.researchgate.net/publication/314142803_Effect_of_Technology_Enhanced_Language_Learning_on_Vocabulary_Acquisition_of_EFL_Learners>

Inojosa-Roldán, Pablo Augusto (2023): «El adulto en situación de aprendizaje bajo el enfoque de la educación a distancia, semipresencial o en línea», Investigación y postgrado, núm. 1 (38), pp. 177–188. Disponible en: <https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1993>

Instituto Cervantes (2023): Contenido de los cursos de nivel A2, B2 e C2. Disponible en: <https://napoles.cervantes.es/es/diplomas_espanol/informacion_diplomas.htm> [Fecha de consulta: 03/01/2024]

López, Matías, Santos Fernández, Diana y Carreño Villada, José Luis (2022): «Experiencia del uso de las TIC con nativos digitales», Index. Comunicación, núm. 2 (12), pp. 79–97. Disponible en: <https://doi.org/10.33732/ixc/12/02Experi>

Machuca Vivar, Silvio Amable, Sánchez Trávez, Digna Elizabeth, Sampedro Guamán, Carlos Roberto y Palma Rivera, Diego Paul (2021): «Percepción de los estudiantes de las clases síncronas y asíncronas a un año de educación virtual», Conrado, núm. 81 (17), pp. 269-276. Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400269&lng=es&tlng=es>

Martínez de Morentin de Goñi, Juan Ignacio (2006): «¿Qué es educación de adultos? Responde la Unesco». San Sebastián (España): Centro UNESCO de San Sebastián. Disponible en: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000149413> [Fecha de consulta: 03/03/2025]

Padilla Carmona, María Teresa, Suárez Ortega, Magdalena y Sánchez García, María Fe (2016): «Inclusión digital de los estudiantes adultos que acceden a la universidad: análisis de sus actitudes y competencias digitales», Revista complutense de educación, núm. 3 (27), pp. 1229-1246. Disponible en: <https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47669>

Piñero González, Fernando (2021): «El viraje educativo, de la presencialidad a la Educación a Distancia en tiempos de pandemia (COVID-19)», Revista de Investigación. Órgano de Divulgación de la Coordinación de Investigación e Innovación, núm. 102 (45), pp. 286-305. Disponible en: <http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/revinvest/article/view/9019>

Quevedo Arnaiz, Ned Vito y García Arias, Nemis (2017): «La lectura comprensiva: una necesidad del estudiante», Magazine De Las Ciencias: Revista De Investigación e Innovación, núm. 1 (2), pp. 61–68. Disponible en: <https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/186>

Ríos Cabrera, Pablo A. (2009): Psicología. La aventura de conocernos. (3ra Edición), Cognitus, Caracas.

Rodríguez Sanabia, Eduardo, Moreira, Natalia y Hortegano, Romina (2021): «Enseñanza virtual en tiempos de emergencias: continuidades y transformaciones», Revista Iberoamericana De Educación, núm. 2 (86), pp. 171–186. Disponible en: <https://doi.org/10.35362/rie8624354>

Vizcaíno Zúñiga, Paulina Iveth, Cedeño Cedeño, Ricardo Javier y Maldonado Palacios, Israel Alejandro (2023): «Metodología de la investigación científica: guía práctica», Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, núm. 4 (7), pp. 9723-9762. Disponible en: <https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658>

Zhan, Xiangeng y Zhou, Longjun (2022): «Implications of the “School is Out, But Class is On” Program for the Future of Online Education», Science Insights, núm. 3 (41), pp. 631–637. Disponible en: <https://doi.org/10.15354/si.22.re077>

Published

2025-12-19

How to Cite

Iezzi, G. (2025). A virtual learning environment to learn Spanish as a Foreign Language in Italian adult learners. Estudios Humanísticos. Filología, (47). https://doi.org/10.18002/ehf.vi47.9224

Issue

Section

Monográfico número 47 (2025): La enseñanza de español en la era digital: desafío