La imagen del arte chino de la dinastía Ming en el contexto español por la exposición “Arte y cultura en torno a 1492”
DOI:
https://doi.org/10.18002/sin.v15i2.7466Palabras clave:
España; Exposicón; Arte chino de la dinastía Ming; Construcción de la imagen.Resumen
Para conmemorar el 500º aniversario del descubrimiento del Nuevo Mundo por parte de Colón, la Expo 92 de Sevilla organizó una exposición titulada "Arte y cultura en torno a 1492", que presentaba obras de arte procedentes de todo el mundo del siglo XV. Este ensayo analizará los antecedentes de la exposición, sus desequilibrios en su composición, los tipos artísticos ignorados, combinando métodos estadísticos y de análisis de imágenes, para investigar la ausencia de una imagen del arte chino Ming generada por el discurso de la exposición. Al comparar la bibliografía sobre la historia del arte chino Ming con las obras de la exposición, queda claro que la imagen del arte chino construida por la exposición carece en realidad de estilos artísticos que logran mostrar luces y sombras, colores magníficos o perspectiva lineal, como, la pintura yuanti, la pintura mural y la pintura de xilografía. Estas pinturas, sin embargo, ocuparon realmente un lugar importante en el panorama artístico de la dinastía Ming. Se espera que este estudio ayude a establecer y corregir las ausencias y deficiencias en la identidad del arte chino Ming construidas por la exposición en el contexto español.
Descargas
Métricas alternativas
Descargas
Publicado
Versiones
- 2024-03-06 (2)
- 2022-12-22 (1)
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Sinologia Hispanica. China Studies Review considers all manuscripts on the strict condition that
- The authors grant on a nonexclusive basis the exploitation rights (reproduction, distribution, public communication and transformation) of the work accepted for publication to the University of León. The authors can establish, on their own, additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), always acknowledging the initial publication in this journal.
- The manuscript is your own original work, and does not duplicate any other previously published work, including your own previously published work.
- The manuscript is not currently under consideration or peer review or accepted for publication or in press or published elsewhere.
- The manuscript contains nothing that is abusive, defamatory, libellous, obscene, fraudulent, or illegal.
- Please note that Sinologia Hispanica uses Turnitin software to screen manuscripts for unoriginal material. By submitting your manuscript to Sinologia Hispanica you are agreeing to any necessary originality checks your manuscript may have to undergo during the peer-review and production processes. Any author who fails to adhere to the above conditions will be rejected.
- Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.
Sinologia Hispanica is under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. You can read more about this license in versión informativa and texto legal.