Teaching French grammar through social media

Instagram as an innovative tool in high school classrooms

Authors

  • Gema Guevara Rincón Universidad de Murcia

Keywords:

Instagram , Innovation, Social Networks, Learning-teaching, French foreign language

Abstract

By choosing the first year of compulsory secondary education as a reference group, specifically in the French subject as a foreign language, we see fit the introduction of these instruments as a complementary part to the work done in the classroom. The aim is for students to learn basic grammar through short texts, since the characters that the Instagram app offers us are limited.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belanche, D., Lozano, N., y Pérez-Rueda, A. (2019): “Instagram como herramienta de aprendizaje en el aula universitaria”, IN-RED, 198-210.

Bergmann, J., y Sams, A. (2014): Flipped Learning: Gateway to Student Engagement. Washington. DC: International Society for Technology in Education.

Cruz-González, M. C. (2024): “Instagram como herramienta para nuevos procesos de enseñanza-aprendizaje de las teorías de la comunicación en la educación superior”, Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 214, 197-221.

Ditrendia, digital marketing trends (2021): Informe ditrendia: Mobile en España y en el Mundo. Recuperado de: https://ditrendia.es/informe-mobile-2021-espana-y-mundo/ (10/01/2024).

Gabarda, S., Orellana, N. y Pérez, A. (2017): “La comunicación adolescente en el mundo virtual”, La experiencia de investigación educativa. Revista de Investigación Educativa, 35, 251-267.

Gómez, M., y Saba, M. (2018): “Las redes sociales en educación: Instagram en el aula”, Docentes en línea.

Guevara, G. (2022): “Clase invertida para una mejora de la expresión oral en el alumnado”, Actas-I International Congress: Education and Knowledge, p. 45, Octaedro.

Guevara, G. (2022b): “Flipped classroom en secundaria para la mejora de la competencia comunicativa”, Transformando la educación a través del conocimiento, pp. 553-562, Octaedro.

Guevara, G. (2023): “El trabajo de las competencias escritas a través del uso de Instagram. Propuesta didáctica”. La innovación docente en pedagogía y su contribución social mediante la transferencia de conocimientos, 578-591.

Hamdan, N., McKnight, P., McKnight, K., y Arfstrom, K. M. (2013): “The flipped learning model: A white paper based on the literature review titled a review of flipped learning”. Flipped Learning Network, (c), 1–15. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.07.008

Hernández, C. F., Calle, L P., Plaza, D. R., y Cordero, I. S. (2024): “Aplicación del Modelo Pedagógico Aula Invertida en la Materia de Armonía del Conservatorio Superior José María Rodríguez”. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 2120-2143. Instagram Maitresse Adeline: https://www.instagram.com/maitressadeline/

Latorre, A. (2004): “La investigación-acción”, Conocer y cambiar la práctica educativa, 4.

Pence, P. (2016): “Flipping a first-year medical surgical associate degree registered nursing course: A 2- year pilot study”, Teaching and Learning in Nursing, 11(2), pp. 52-57.

Pineda, M., y Puente, P. (2022): “Instagram, una herramienta de aprendizaje para el alumnado universitario”, Reidocrea, 11(60), 684-694.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.6 en línea]. <https://dle.rae.es> [12/02/2024].

Ruiz-San-Miguel, F. J., Ruiz Gómez, L. A., Hinojosa-Becerra, M., y Maldonado-Espinosa, M. (2020): “Uso de Instagram como herramienta de debate y aprendizaje”, 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI).

https://es.statista.com/estadisticas/875258/distribucion-por-edad-de-los-usuarios-mundiales-de-instagram/

Published

2024-12-19

How to Cite

Guevara Rincón, G. (2024). Teaching French grammar through social media: Instagram as an innovative tool in high school classrooms. Estudios Humanísticos. Filología, (46). Retrieved from https://revpubli.unileon.es/ojs/index.php/EEHHFilologia/article/view/8335

Issue

Section

Monográfico número 46 (2024) "El aprendizaje y la enseñanza de lenguas extranjer