Analysis of the presence of care-related topics in Computer Engineering degree projects at the University of A Coruña

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.i17.7237

Keywords:

end-of-degree projects, computer engineering, themes, care, authorship, tutoring, bias

Agencies:

Centro de Investigación en TIC (CITIC) de la Universidade da Coruña

Abstract

The lack of women in scientific and technical disciplines has multiple causes, and also different manifestations. In this work, we explore the themes on which Computer Engineering end-of-degree projects at University of A Coruña focus, as a potential indicator of the differences in the roles played by women and men in the world of technology. Specifically, the quantification of projects that are associated with care areas or activities, determines that these themes are rather infrequent. Furthermore, the analysis of authorship and tutoring roles reveals that there are indeed differences between women and men in both roles, although of different magnitude.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

Author Biography

Laura M. Castro Souto, Centro de Investigación en TIC (CITIC)Universidade da Coruña - España

Es profesora titular en la Universidade da Coruña (España) e investigadora senior en el Centro de Investigación en TIC (CITIC) de la misma institución. Actualmente dirige la cátedra CICAS, que tiene como objetivo Impulsar la Ciencia Abierta a través del Software, y está financiada por la empresa herculina CoruNET. Su investigación se centra en los sistemas distribuidos, especialmente en la intersección con la validación automática de software. Ha participado en diferentes proyectos europeos, y es miembro activa de la comunidad BEAM, formando parte del Grupo de Trabajo en Educación y Adopción de la Erlang Ecosystem Foundation. Lleva a cabo múltiples actividades de divulgación, así como iniciativas dirigidas a contrarrestar la infrarrepresentación de las mujeres en el mundo tecnológico.

References

Aschwanden, Christie (2013): “The Finkbeiner Test: What matters in stories about women scientists?”. En: Double X Science. Disponible en: https://web.archive.org/web/20170312212947/http://www.doublexscience.org/the-finkbeiner-test/ [30/03/2022].

Bahamondes Joaquín; Sibley Chris G. y Osborne Danny (2019): ““We Look (and Feel) Better Through System-Justifying Lenses”: System-Justifying Beliefs Attenuate the Well-Being Gap Between the Advantaged and Disadvantaged by Reducing Perceptions of Discrimination”. En: Personality and Social Psychology Bulletin, vol. 45, nº. 9, pp. 1391-1408.

Ahmed, Sara (2017): Living a Feminist Life. Duke University Press.

Bian Lin, Leslie sarah-Jabe y Cimpian Andrei (2017): “Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children's interests”. En: Science, vol. 355, nº. 6323, pp. 389-391.

Bonder, Gloria (2001): “La transversalización del principio de equidad de género en la educación: cuestiones conceptuales y estratégicas”. En: Publicación de las Naciones Unidas. Disponible en: https://www.comisionporlamemoria.org/archivos/investigacion/capacitaciones/genero/u3/1-bonder-transverzalizacion-y-equidad-genero.pdf [30/03/2022].

Dashper, Katherine (2019): “Challenging the gendered rhetoric of success? The limitations of women-only mentoring for tackling gender inequality in the workplace”. En: Gender, Work and Organization, vol. 26, pp. 541– 557.

Derks, Belle; Van Laar, Collette y Ellemers, Naomi. (2016): “The queen bee phenomenon: Why women leaders distance themselves from junior women”. En: The Leadership Quarterly, vol. 27, nº. 3, pp. 456-469.

Faucha, Mireia y Balasch, Marcel (2022): “Dones i Ciència a Barcelona. Una anàlisi qualitativa dels factors que incideixen en la trajectòria de les investigadores”. Departament de Ciència i Universitats, Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat (CECC) de l’Ajuntament de Barcelona. Disponible en: https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/bitstream/11703/124332/5/DONES_I_CIENCIA_BCN_CAT_WEB_OK.pdf [30/03/2022].

Feynman, Richard P. (1985): “Surely You're Joking, Mr. Feynman! Adventures of a Curious Character”. New York: Norton.

García-Nieto, María Teresa (2015): Mujeres, ciencia e información. Madrid: Editorial Fundamentos.

Grupo Especializado de Mujeres en Física (GEMF) (2021): “Las físicas en cifras: universidad”. Disponible en: http://www.gemf-rsef.es/wp-content/uploads/2021/11/Informe-Mujeres-PDI-Fi%CC%81sica.pdf [30/03/2022].

Hasse, Cathrine y Trentemøller, Stine (2011): “Cultural work place patterns in Academia”. En: Science & Technology Studies, vol. 24, nº. 1, pp. 6-25.

Keller, Evelyn F. (1977): “The Anomaly of a Woman in Physics”. En: Sara Ruddick y Pamela Daniels (eds.): Working it Out. New York: Pantheon, pp. 77-91.

Light, Alysson E.; Benson-Greenwald, Tessa M. y Diekman, Amanda B. (2022): “Gender representation cues labels of hard and soft sciences”. En: Journal of Experimental Social Psychology, vol. 98, pp. 104234 1-12.

Llop, Neus, Pérez-Canals, Enric y Estradé, Sònia (2019): “The K-modes algorithm applied to Gender Analysis”. Universitat de Barcelona. Disponible en: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/141500/1/TFG_LLOP_TORRENT_Neus%20.pdf [30/03/2022].

McCoy, Shannon K. y Major, Brenda (2007): “Priming meritocracy and the psychological justification of inequality”. En: Journal of Experimental Social Psychology, vol. 43, nº. 3, pp. 341-351.

Mitchell, Kristina M. W. y Martin, Jonathan (2018): “Gender bias in student evaluations”. En: Political Science & Politics, vol. 5, nº. 3, pp. 648-652.

Napier, Jaimie L.; Suppes, Alexandra y Bettinsoli, Maria L. (2020): “Denial of gender discrimination is associated with better subjective well-being among women: A system justification account”. En: European Journal of Social Psychology, vol. 50, pp. 1191–1209.

Rippon, Gina (2020): El género y nuestros cerebros. Galaxia Gutemberg.

Sáinz, Milagros (2017) (ed.): “¿Por qué no hay más mujeres STEM? Se buscan ingenieras, físicas y tecnólogas”. Fundación Telefónica. Editorial Ariel. Disponible en: https://gender-ict.net/jovenesSTEM/wp-content/uploads/2016/11/Sainz_2017Se_buscan_ingenieras_fisicas_y_tecnologas.pdf [30/03/2022].

Sistema Integrado de Información Universitaria (SIIU) (2019). Dirección General de Universidades.

Van den Brink, Marieke y Stobbe, Lineke. (2014): “The support paradox: Overcoming dilemmas in gender equality programs”. En: Scandinavian Journal of management, vol. 30, nº. 2, pp. 163-174.

Published

2022-06-30

How to Cite

Castro Souto, L. M. (2022) “Analysis of the presence of care-related topics in Computer Engineering degree projects at the University of A Coruña”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (17), pp. 128–143. doi: 10.18002/cg.i17.7237.