Women and media. Institutional cultures, inequality and dynamics of power: 1982 to 2002
DOI:
https://doi.org/10.18002/cg.v0i11.3589Keywords:
Woman, media, employment, participationAbstract
This paper studies the participation of women in the media seeking to examine whether there was discrimination against them, the characteristics of female employment, institutional cultures and the dynamics of power in the period between 1982 and 2002 in the city of Villa Mercedes, San Luis, Argentina. This development is also a research effort to try to display the status of women in the media world in a certain context and historical moment. Stereotypical representation of female workers in the media has been one of the central themes of the first reviews and studies on communication and gender. Using tools of qualitative methodology using document analysis and semi-structured interviews examine the institutional and dynamic cultures of power in women who worked in the media in the city of Villa Mercedes, San Luis.
Downloads
Métricas alternativas
References
Abril, Natividad (1994): La participación de las mujeres en los medios de comunicación de Euskadi y en la publicidad. Vitoria-Gasteiz, Emakunde Instituto Vasco de la Mujer.
Adler, Nancy (1988): “Women: world class managers for global competition”. In: Academy of Management Executive, vol. 2, nº. 1, febrero, pp. 11-19.
Andréu, Jaime; García Nieto, Antonio y Pérez, Ana María (2007): “Evolución de la teoría fundamentada como técnica de análisis cualitativo”. In: Cuadernos Metodológicos del CIS, nº. 40, pp. 1-205.
Antequera Yepes, Mónica (2005): El papel de la mujer en la dirección y gestión de las empresas informativas en España a principio del siglo XXI: un análisis prospectivo. Tesis Doctoral (inédita). Universidad Complutense de Madrid
Brönstrup Silvestrin, Celsi (1999): “Gênero nos meios e comunicação”. In: Revista Brasileira de Ciencias da Comunicacao (INTERCOM), XXII (1), pp. 163-167.
De Barbieri, Teresita (1993): “Sobre la categoría género. Una introducción teóricometodológica”. In: Debates en Sociologías, nº. 18. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú–Departamento de Ciencias Sociales.
De los Ríos, José y Martínez Almería Joaquina (1997): “La mujer en los medios de comunicación”. In: Revista Comunicar, nº. 9, pp. 97-104.
Franquet, Rosa; Luzón, Virginia y Ramajo, Nati (2006): “Mujer y medios de comunicación on-line. Un análisis de género”. In: Fernando Sabés (ed.): Análisis y propuestas en torno al periodismo digital. Huesca: Ayuntamiento de Huesca / Asociación de la Prensa de Aragón.
Gallego, Johana; Altes, Elvira; Melus, María, Eugenia; Soriano, Jaume y Canton, María José (2002): “La prensa diaria por dentro: mecanismos de transmisión de estereotipos de género en la prensa de información general”. In: Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, nº. 28, pp. 225-242, 227.
García-Leiva, Patricia (2006): Estereotipos de género en publicidad televisiva. Madrid: PROQUEST Information and Learning.
Hall, Stuart (1997): “Introduction”. In Stuart Hall (ed.): Representation: Cultural representations and signifying practices. London: Sage, pp. 1-11.
Harding, Sandra (1986): The science question in Feminism. Ithaca: Cornell University.
Hargreaves, Jennifer (1993): “Promesas y Problemas en el Ocio y los Deportes Femeninos”. In: Materiales de Sociología del Deporte. Madrid: Ediciones de la Piqueta, pp. 109-132.
Loreti, Damián (1995). El derecho a la información. Buenos Aires: Paidós.
Magallón Portoles, Carmen (1998) (ed.): Pioneras Españolas en la Ciencia. Las Mujeres del Instituto Nacional de Física y Química. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Ritter, Michael (2008): Cultura Organizacional. 1° edition. Buenos Aires: La Crujía.
Rovetto, Florencia (2013): “Estudios feministas y medios de comunicación: Avances teóricos y periodísticos en España y Argentina”. In: Foro Científico Facultad de Ciencias Sociales, nº. 16, Universidad de Playa Ancha Valparaíso, Chile, [on line] Available at http://www.revistafaro.cl [02/03/2015].
Soriano, Jaume (2005): “La incorporación de la mujer a la profesión periodística en España: crítica a la hipótesis de la feminización” In:. F@ro, nº. 2, pp. 353-368.
Steeves, H. Leslie (1987): “Feminist theories and media studies”. In: Critical Studies in Mass Studies, vol. 4, nº. 2, pp. 95-135.
Tuchman, Gaye (1978): Making News. Nueva York: The Free Press.
UNESCO (1987): Women and media decision-making: The invisible barriers. Paris: UNESCO.
Van Zoonen, Liesbet (1994): Feminist media studies. London: Sage.
Wilkins, Karin Gwinn (1999): “Development discourse on gender and communication in strategies for social change”. In Journal of Communication, vol. 49, nº. 1, pp. 46-68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Sergio Ricardo Quiroga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.