Serguei Ldta: A symbol of trans identity in contemporary Colombian art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.i20.8762

Keywords:

Colombian contemporary art, transgender identity, drag king, heteronormativity, gender perspective

Abstract

This article analyzes the impact of transgender identity in Andrea Barragán's Serguei Ltda project, highlighting it as a powerful symbol for questioning dominant heteronormativity in the global context and, specifically, in Colombia, where identity is often reduced to biological sex. Using feminist methodology in art history, the study examines how the iconographic construction based on drag king aesthetics in her work destabilizes and redefines hegemonic imaginaries, freeing gender from its imposed obligations. The findings demonstrate how art, when viewed through a gender perspective, fosters debates on diversity and social transformation. In conclusion, Barragán’s work contributes to understanding gender as a fluid and transgressive construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

Author Biography

Sandra Patricia Bautista Santos, Universidad de Huelva - España

An artist and researcher specializing in visual arts and art theory, she holds a degree in Fine Arts from the University of Malaga and a master's degree in theory and practice of visual arts from the Complutense University of Madrid. She completed a DEA at the Autonomous University of Madrid and obtained her PhD in art history and theory from the Pablo Olavide University of Seville, with the thesis ¡Hey! Where are girls?, which analyzes gender issues in Colombian art, receiving cum laude distinction. Since 2019, she has been a professor and researcher at the University of Huelva, in the area of ​​didactics of visual expression. She has been recognized with the National Prize for Research in Visual Arts (2007) and a Curatorial Research Grant from the Colombian Ministry of Culture (2016).

References

Aliaga, Juan Vicente (2004). Arte y cuestiones de género: una travesía del siglo XX. Madrid: Nerea.

Bañón, Águeda (2020). “La identidad sexual en el arte contemporáneo: del género al transgénero”. En: Museo feminista virtual. Disponible en: https://museofeministavirtual.com.ar/wp-content/uploads/2020/03/Laidentidadsexual.pdf [03/03/2025].

Barragán, Andrea (2017). “Nefanda. Lenguaje invertido, descifrando lo innominable”. En: Errata,17, Feminismos, pp. 154 -159.

Barragán, Andrea (2008a). BE. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Artes. Disponible en https://repository.javeriana.edu.co/items/2fd41651-9b82-467f-9de6-0a80b582d132 [03/03/2025].

Barragán, Andrea (2008b). “La explicación de los calendarios de SERGUEI LTDA”. Disponible en: http://yoyoxoxo.blogspot.com.es/2008/04/la-explicacin-de-los-calendarios-de.html [03/03/2025].

Barragán, Andrea (2013). “Ademanes”. En: Revista Vozal 2, pp.1-11. Disponible en: https://www.academia.edu/11915796/Ade_manes_Masculinidades_en_cuerpo_ajeno [10/03/2025].

Bautista, Sandra Patricia (2019). ¡Hey chicas!¿ Dónde están? Poéticas de acción y reacción del género femenino en el arte colombiano. 1980-2015. Sevilla: Enredars.

Butler, Judith (1990). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Nueva York: Routledge.

Cerón, Jaime (2010). “Los desgenerados”. En: Revista Semana. 22 de junio. Disponible en: https://www.semana.com/arte/articulo/los-degenerados/22515/ [10/03/2025].

Cortés Picazo, Luis Claudio (2017). “Irrupción postfeminista en Chile a través de las artes visuales y la performance”. En: Universum (Talca), 32(2), pp. 29-45. Disponible en: https://doi.org/10.4067/s0718-23762017000200029 [10/03/2025].

Douglas, Mary (1973). Pureza y peligro. Madrid: Siglo XXI.

Enciso Mancilla, Andrea Juliana (2017). “Machorras y areperas en espacios públicos en Colombia”. En: Sara Elizabeth Lewis, Rodrigo Borba, Branca Falabella Fabrício y Diana de Souza Pinto (Eds.). Queering paradigms IV. Insurgencias queer del sur del Ecuador. Oxford: Peter lang. pp. 221- 245.

Escudero Alías, Maite (2009). “La retórica ambivalente de la performance drag king: estereotipos y parodia de la masculinidad en un contexto anglosajón”. En: Arte y políticas de identidad, 1, pp. 49-64.

Gajardo, Martina et al. (2020-2021). “Identidad del drag santiaguino: elementos esenciales y autopercepciones”. En: Revista del Laboratorio de Etnografía Nativo Digital, 3(3), pp. 61- 80.

Generelo, Jesús (2017). “El valor de la TRANSgresión”. En: Andres Gutiérrez Usillos, Trans* diversidades e identidades de género. Madrid: Museo de América. pp. 13-14.

Gutiérrez, Laura (2013). “El arte no es un lujo: Cruces y miradas sobre la teoría y la metodología feminista desde el arte para pensar el contexto Argentino”. En: III Jornadas del Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Género Desde Cecilia Grierson hasta los debates actuales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET). Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Género, pp.1-8. Disponible en: https://doi.org/10.21142/des-0901-2017-125-144 [16/03-2025].

Halberstam, Judith (2008). Masculinidad femenina. Madrid: Egales.

Kristeva, Julia (1980). Poderes de la perversión. Paris: Editions du seuil.

Mayayo, Patricia (2003). Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra.

Preciado, Beatriz (2004). “Género y performance”. En: Revista Zehar, (54), pp. 1-14.

Rabasa Pons, Alba (2018). “Los talleres Drag King: Una metodología feminista de investigación encarnada”. En: Investigación Teatral. Revista de artes escénicas y performatividad, 9(13), pp. 55-79. Disponible en: https://doi.org/10.25009/it.v9i13.2555 [20/03/2025].

Rich, Adrienne (2004). “Heterosexualidad forzoza y experiencia lesbiana (1978)”. En: Juan Vicente Aliaga. Arte y cuestiones de género: una travesía del siglo XX. Madrid: Editorial Nerea. Vol. 16, pp. 105-106.

Sabsay, Leticia (2012). “La perfomance drag king: usos del cuerpo, identidad y representación”. En: Questión, 1(12), pp.1-10.

Saxe, Facundo (2015). “La noción de performatividad en el pensamiento de Judith Butler: queerness, precariedad y sus proyecciones”. En: Estudios Avanzados, (24), pp. 1-14.

Serret, Estela (2009). “La conformación reflexiva de las identidades trans”. En: Sociológica, 24(69), pp. 79-100.

Spargo, Tamsin (2004). Foucault y la teoría queer. Barcelona: Gedisa.

Toloza Hernández, José Germán (2019). “Las chicas Águila. El uso sexista de la mujer en la publicidad colombiana”. En: IV Congreso Internacional de investigación en artes visuales: ANIAV 2019 Imagen [N] visible, pp. 709-717. Disponible en: https://doi.org/10.4995/aniav.2019.9019 [05-04-2024].

Tuñón, Julia (1998). Mujeres de luz y sombra en el cine mexicano. La construcción de una imagen 1939-1952. México: El Colegio de México, programa Interdisciplinario de Estudios de la Mujer y el Instituto Mexicano de Cinematografía.

Published

2025-06-28

How to Cite

Bautista Santos, S. P. (2025) “Serguei Ldta: A symbol of trans identity in contemporary Colombian art”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (20), pp. 599–620. doi: 10.18002/cg.i20.8762.