Advancing the gender approach in science, technology and innovation
DOI:
https://doi.org/10.18002/cg.v0i15.6265Keywords:
gender approach, science, innovation, diversity, inequaliAbstract
The gender approach in science considers the diversity of needs according to characteristics such as sex, age, social group, among others, providing a framework to improve representation and participation in the generation of knowledge and innovation to meet these needs and identify appropriate interventions and solutions. However, this is not easy since the exclusion lies in those biases, prejudices and stereotypes, often unconscious. This issue provides a thematic coverage including the epistemology, the history and cases of gender inequality, statistics and reasons for the gaps, and public policy proposals, reporting on progress in methodological and conceptual development and in the current debate on gender in science.
Downloads
Métricas alternativas
References
Nielsen, Mathias W.; Andersen, Jens P., Schiebinger, Londa y Schneider, Jesper W. (2017): “One and a half million medical papers reveal a link between author gender and attention to gender and sex analysis”. En: Nat Hum Behav, nº. 1, pp. 791–796. Disponible en: https://doi.org/10.1038/s41562-017-0235-x [03/06/2020].
Schiebinger, Londa (2010): “Gender, Science and Technology”. Background paper prepared for the Expert group meeting Gender, science and technology, United Nations Division for the Advancement of Women (DAW, part of UN Women) United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) Disponible en: https://www.un.org/womenwatch/daw/egm/gst_2010/Schiebinger-BP.1-EGM-ST.pdf [03/06/2020].
Schiebinger, Londa (2019): “How gendered innovations can help make technology safe and effective for all”. CSTD Dialogue, May 2019. https://unctad.org/en/pages/newsdetails.aspx?OriginalVersionID=2075 [03/06/2020].
Tannenbaum, Cara, et al. (2019): “Sex and gender analysis improves science and engineering”. En: Nature, nº. 575, pp. 137–146. Disponible en: https://doi.org/10.1038/s41586-019-1657-6 [03/06/2020].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Erica Hynes, Maria Valentina Locher, Maria Laura Laura Donnet
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.