House and body, a meeting place in feminist artistic creation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.i20.8739

Keywords:

feminism, house and body, visual artistic creation, Estibaliz Sádaba Murguía, Verónica Ruth Frías

Abstract

This article is the result of research conducted in The house in artistic creation and its relationship with feminism (from 1970 to 2020) and aims to highlight how, based on the house and the body in visual artistic creation, feminism has contributed to giving women visibility over the past fifty years. It extends the time period examined from the seventies to the present day. Using a qualitative methodology, two artistic projects by two prominent Spanish feminist artists: Estibaliz Sádaba Murguía and Verónica Ruth Frías, were analyzed. The analysis of both proposals contributes to the discussion and foundation of the importance of feminism in the visual arts of these five decades.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

Author Biography

Violeta Andreu Mediero, Universidad Complutense de Madrid - España

PhD in Fine Arts, trained as a musician, visual, sound, and performance artist, and author of the book "The House in Visual Artistic Creation and Its Relationship with Feminism (from 1970 to 2020). Her academic research and artistic creation are completely intertwined, and through them she seeks to give visibility to women and connect them with the spaces they inhabit, primarily the home. She has organized and participated in debates such as the roundtable "House and Woman," in collaboration with the Museo Nacional Thyssen-Bornemisza and the Complutense University of Madrid. She has performed and exhibited and premiered works in venues such as the Museo Nacional Thyssen-Bornemisza and the Museo La Neomudéjar, as well as in other countries, and has been curated by Margarita Aizpuru on several occasions.

References

Andreu Mediero, Violeta (2024). La casa en la creación artística visual y su relación con el feminismo (de 1970 a 2020). Madrid: Ediciones Complutense.

Amann Alcocer, Atxu (2011). El Espacio doméstico: la mujer y la casa. Buenos Aires: Nobuko.

Amorós Blasco, Lorena (2013). “Visiones femeninas en torno al espacio de la obra artística y a la relación cuerpo-casa/casa-cuerpo”. En: Investigaciones Feministas, 3, pp. 73-83. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/INFE/article/view/41137 [01/03/2025].

Bauman, Zygmunt (2014). Arte, ¿líquido? Madrid: Ediciones Sequitur.

Barry, Kathleen (2020). “Teoría del feminismo radical: Política de la explotación sexual”. En: Celia Amorós y Ana de Miguel (Eds.). Teoría Feminista. Del Feminismo liberal a la Posmodernidad. Madrid: Biblioteca Nueva S. L., pp. 189-210.

Blanco García, Ana Isabel y Aguado Cabezas, Elena (2023). “La agenda feminista del siglo XXI: continúa la acción”. En: Cuestiones de Género: de igualdad y la diferencia, (18), pp. 1-22. Disponible en: https://doi.org/10.18002/cg.i18.7701 [27/03/2025].

Bornay, Eryka (2020). La cabellera femenina. Madrid: Ediciones Cátedra.

Cameron, Deborah (2019). Feminismos. Madrid: Alianza Editorial.

Cejudo Mejías, Vanesa (2018). “Una habitación propia para las mujeres en las artes visuales”. En: Dossiers feministes, (23), pp. 23-41. Disponible en: https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/355789 [27/03/2025].

Diego, Estrella de (2011). No soy yo. Autobiografía, performance y nuevos espectadores. Madrid: Siruela S. L.

Frías, Verónica Ruth [Entrevista], Madrid, 13-01-2025.

Ruth Frías, Verónica (2020). Website personal. Disponible en: http://cargocollective.com/veronicaruthfrias [01/03/2025].

González Fernández, Semíramis (2025). “Desmantelar la casa del amo: el cuestionamiento del espacio doméstico en el trabajo artístico de Costa Badía y el colectivo Offmothers”. En: Res Mobilis, 13(19), pp.177-198. https://doi.org/10.17811/rm.13.19.2025.177-198 [01/03/2025].

Granada, Álvaro (2024). “Estíbaliz Sádaba presenta (Re)construcciones domésticas”. En: Neo2. Disponible en: https://www.neo2.com/estibaliz-sadaba-presenta-reconstrucciones-domesticas/ [05/03/2025].

Lío Martorelli, Laura (2023). Refugios del cuerpo y la imaginación. Madrid: Ediciones Asimétricas.

López Fernández-Cao, Marián (2009). “Las artistas que leyeron a Beauvoir: Encuentros y disidencias”. En: Investigaciones feministas, 0, pp. 47-63. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/INFE/article/view/INFE0909110047A [01/03/2025].

López Fernández-Cao, Marián (2000). “La creación artística: un difícil sustantivo femenino”. En: Marián López Fernández-Cao (Coord.). Creación artística y mujeres. Recuperar la memoria. Madrid: Narcea S. A., pp. 13-47.

Miguel, Ana de (2022). Ética para Celia. Barcelona: Penguin Random House Sine Qua Non.

Miyares, Alicia (2021). Distopías patriarcales. Madrid: Cátedra.

Pallasmaa, Juhani (2016). Habitar. Barcelona: Gustavo Gili, SL.

Piketty, Thomas (2021). Una breve historia de la igualdad. Barcelona: Ediciones Deusto.

Sádaba Murguia, Estibaliz [Entrevista], Madrid, 10-12-2024.

Sábada Murguia, Estibaliz (2017). Espacio doméstico, cuerpo domesticado. Una aproximación al ámbito doméstico desde la práctica artística feminista. Tesis Doctoral. Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=191713 [01/03/2025].

Sandberg, Sheryl (2016). Vayamos adelante. Las mujeres, el trabajo y la voluntad de liderar. Barcelona: Conecta, Penguin Ryom House Grupo Editorial.

Sennett, Richard (2019). Carne y Piedra: El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid: Alianza Editorial S.A.

Tiberghien, Gilles A. (2017). Notas sobre la cabaña. Madrid: Biblioteca Nueva.

Valcárcel, Amelia (2020). Ahora, Feminismo. Cuestiones candentes y frentes abiertos. Madrid: Ediciones Cátedra.

Varela, Nuria (2019). Feminismo 4.0. La cuarta ola. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial.

Woolf, Virginia, (2019). Una habitación propia. Madrid: Alianza editorial.

Published

2025-06-28

How to Cite

Andreu Mediero, V. (2025) “House and body, a meeting place in feminist artistic creation”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (20), pp. 380–396. doi: 10.18002/cg.i20.8739.