Women's employment and the media: directing in women

Authors

  • María del Pilar Rodríguez Pérez Universidad de Deusto - España

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.v0i4.3811

Keywords:

empleo, género, medios de comunicación, techo de cristal, percepciones sociales, Work, gender, media, glass ceiling, social perceptions, business women

Abstract

This article presents the results of a research project carried out by the Gender and Media research group at Deusto University in San Sebastián, and published under the title Dirigir en femenino by LID. The book analyzes work and labour practices as related to women from a triple perspective. Firstly it shows a picture of the situation in Spain through data and reports focused on various aspects such as female unemployment, female leadership or the glass ceiling, among others. Then, it studies Spanish economic and daily press and shows the results of a detailed analysis on the portrayal of business women. Finally, the results of an opinion survey carried out in the Basque Country provide an accurate image of the social perceptions around business women and their media projections. To conclude some influential business women give their own views on the matter.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Aierbe, Peio (2003), Análisis de prensa 2002. Inmigración, racismo y xenofobia, San Sebastián, Mugak.

Barberá, Ester, Sarrió, Maite y Ramos, Amparo (coord) (2000): Mujeres directivas: promoción profesional en España y el Reino Unido. Exceptional Women: The Career Paths of Women Managers in Spain and the UK. Valencia, Universitat de Valencia.

Barberá, Ester (dir.) Rompiendo el techo de cristal: los beneficios de la diversidad de género en los equipos de dirección.

Disponible en: http://www.uv.es/iued/investigacion/proyectos/resumen-teccho-cristal.pdf v

Casas, José Ignacio (1987), La participación laboral de la mujer en España, Madrid, Instituto de la Mujer.

Chinchilla, Nuria (2000), «Mujer y empresa en el siglo XX», IESE, Revista de antiguos alumnos, septiembre, pp. 18-28.

Chinchilla, Nuria, Poelmans, Steven y León, Consuelo (2005), Directivas en la empresa: criterios de decisión y valores femeninos en la empresa, Internacional Center of Work and Family.

Corral Natalia, Antón, Fernando, Segura, Inmaculada, Filella, Miriam, Corredera, Julián, Escalonilla, Rafael, Von Schellwitz, Christian y Torres, Enrique (2005), «Conciliación vida laboral y vida personal y familiar», Manual de la empresa responsable, Madrid, Biblioteca Empresarial Cinco Días, cap. 9, pp. 219-236.

Fernández De La Vega, María Teresa (2005), intervención de la vicepresidenta primera, ministra de la Presidencia y portavoz del Gobierno en la presentación del informe Diversidad de género en los consejos de administración de las sociedades españolas cotizadas y cajas de ahorros españolas (15 de noviembre). Disponible en: www.fef.es/z_contenido/Intervención_Vicepresidenta_acto_Diversidad_de_Genero_14

_11_05.pdf [01/01/2009].

García Añón, María (2007), «Evaluación de instrumentos que influyen en la difusión de noticias sobre la mujer», Actas del Foro Internacional Comunicación e Xénero, Pontevedra, pp. 343-374.

Gómez Ansón, Silvia (2005), Diversidad de género en los consejos de administración de las sociedades cotizadas y cajas de ahorros españolas, Madrid, Fundación de Estudios Financieros.

Grande, I. y Abascal, E. (2001), Fundamentos y técnicas de investigación comercial, Madrid, Esic.

Gross, Liza (1995), La mujer como noticia y agente de cambio en la institución noticiosa, San José: SEM.

Igartúa, J. José (2006), Métodos cuantitativos de investigación en comunicación, Barcelona, Editorial Bosch.

LID (2009), Dirigir en femenino. Madrid, LID.

Maruani, Margaret (2000), Trabajo y empleo de las mujeres, Madrid, Fundamentos.

Mercadé, Anna (2007), Dirigir en femenino, Barcelona, Gestión 2000.

Moreno Sardà, Amparo (1998), La mirada informativa, Barcelona, Bosch.

Universidad de Deusto (2006), El tratamiento de la violencia de género en la prensa vasca, Bilbao, Servicio Publicaciones Universidad de Deusto.

Van Dijk, Teun A. (1980/1990), La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información, Barcelona, Paidós Comunicación.

Van Dijk, Teun A. (1993/2003), Racismo y discurso de las élites, Barcelona, Gedisa.

Van Dijk, Teun A. (1997), Racismo y análisis crítico de los medios, Barcelona, Paidós.

Zikmund, W. G. y Aldás Manzano, J. (2003), Fundamentos de investigación de

mercados, Madrid, Thomson.

Published

2009-12-15

How to Cite

Rodríguez Pérez, M. del P. (2009) “Women’s employment and the media: directing in women”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (4), pp. 171–191. doi: 10.18002/cg.v0i4.3811.

Issue

Section

Monográfico