The audiovisual narration of young women. A story of self-knowledge
DOI:
https://doi.org/10.18002/cg.i19.8317Keywords:
young women, audiovisual participatory methodology, empowerment, personal narrativesAgencies:
Agencia Catalana de Juventud de la Generalitat de CataluñaAbstract
This article presents part of the results of the research Activismos en Femenino. El discurso feminista de mujeres jóvenes en grupos culturales y en su cotidianidad (ACTIFEM), financed by the Catalan Youth Agency of the Generalitat de Catalunya and carried out in two Spanish cities, Barcelona and Lleida. The article aims to assess how the participants define themselves as young women through audiovisual storytelling, and whether this exercise offers them tools or spaces for empowerment. To this purpose, four autobiographical capsules and their creation process have been analysed, complemented by non-participant observation and life stories. This exploratory study makes it possible to detect recurring topics and strategies among young women, highly significant for considering audiovisual self-talk as a tool for empowerment.
Downloads
Métricas alternativas
References
Balasch, Marcel y Montenegro, Marisela (2003). “Una propuesta metodológica desde la epistemología de los conocimientos situados: las producciones narrativas”. En: Encuentros en Psicología Social, 1(3), pp. 44- 48.
Boehm, Amnon y Staples, Lee H. (2004). “Empowerment: The point of view of consumer”. En: Families in Society, 85(2), pp. 270–280.
Caldeira, Sofia; De Ridder, Sander y Van Bauwel, Sofie (2020). “Between the Mundane and the Political: Women’s Self-Representations on Instagram”. En: Social Media + Society, 6(3), pp. 1-14. Disponible en: https://doi.org/10.1177/2056305120940802 [10/02/2024].
Fairclough, Norman (1989). Language and Power. Londres: Longman.
Fairclough, Norman (1995). Critical Discourse Analysis. Nueva York: Longman.
Gaudreault, André y Jost, François (1995). El relato cinematográfico. Barcelona, Buenos Aires: Paidós.
Greimas, Algirdas J. (1990). Narrative semiotics and cognitive discourses. London: Pinter.
Giroux, Henry A. (1992). Border Crossing. Cultural Workers and the Politics of Education. Nueva York: Routledge.
Hall, Stuart (1990). “Cultural Identity and Diaspora”. En: Jonathan Rutherford (Comp.): Identity: community, culture, difference. London: Lawrence and Wishart, pp. 222-237.
Hanisch, Carol. 2006. “The Personal is Political”. Disponible en: https://www.carolhanisch.org/CHwritings/PersonalIsPol.pdf [10/02/2024].
Hur, Mann Hyung (2006). “Empowerment in terms of theoretical perspectives: Exploring a typology of the process and components across disciplines”. En: Journal of community psychology, 34(5), pp. 523–540.
Manning, Nathan (2013). ‘‘I mainly look at things on an issue by issue basis: Reflexivity and phronêsis in young people’s political engagements”. En: Journal of Youth Studies, 16(1), pp. 17-33. Disponible en: https://doi.org/10.1080/13676261.2012.693586 [10/02/2024].
O'toole, Therese (2003). “Engaging with Young People's Conceptions of the Political”. En: Children's Geographies, 1(1), pp. 71-90. Disponible en: https://doi.org/10.1080/14733280302179 [10/02/2024].
Ramos, Ricardo (2001). Narrativas contadas, narraciones vividas. Un enfoque sistémico de la terapia narrativa. Buenos Aires: Paidós
Sciolla, Loredana (2015). “Memoria, identidad y discurso público”. En: Antrópica. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 2(1), pp. 108- 117.
Shabel, Paula. (2014). “Los niños y niñas como constructores de conocimiento: un caso de investigación participativa”. En: Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(1), pp. 159-170.
Soler-i-Marti, Roger (2015). “Youth political involvement update: measuring the role of cause-oriented political interest in young people's activism”. En: Journal of Youth Studies, 18(3), pp. 396-416.
Sparkes, Andrew C. y Smith, Brett (2008). “Narrative constructionist inquiry”. En: James A. Holstein y Jaber F. Gubrium (Eds.): Handbook of constructionist research. New York: The Guilford Press, pp. 295-314
Wang, Caroline (2006). “Youth participation in photovoice as a strategy for community change”. En: Journal of Community Practice, 14(12), pp. 147-161.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lorena Gómez-Puertas, María José Palacios Esparza, Mittzy Arciniega-Caceres, Mònica Figueras-Maz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación pública, transformación) a la Universidad de León, por lo que pueden establecer, por separado, acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Este trabajo se encuentra bajo la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Puede consultarse desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia.
- Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.