The audiovisual narration of young women. A story of self-knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18002/cg.i19.8317

Keywords:

young women, audiovisual participatory methodology, empowerment, personal narratives

Agencies:

Agencia Catalana de Juventud de la Generalitat de Cataluña

Abstract

This article presents part of the results of the research Activismos en Femenino. El discurso feminista de mujeres jóvenes en grupos culturales y en su cotidianidad (ACTIFEM), financed by the Catalan Youth Agency of the Generalitat de Catalunya and carried out in two Spanish cities, Barcelona and Lleida. The article aims to assess how the participants define themselves as young women through audiovisual storytelling, and whether this exercise offers them tools or spaces for empowerment. To this purpose, four autobiographical capsules and their creation process have been analysed, complemented by non-participant observation and life stories. This exploratory study makes it possible to detect recurring topics and strategies among young women, highly significant for considering audiovisual self-talk as a tool for empowerment. 

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

Author Biographies

Lorena Gómez-Puertas, Universitat Pompeu Fabra - España

Doctora en Comunicación y licenciada en Comunicación Audiovisual, es investigadora postdoctoral  en la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona). Es la coordinadora del grupo de investigación MEDIUM (https://www.upf.edu/es/web/medium) e imparte docencia en el área de Teorías y Métodos de Investigación en Comunicación. Sus principales líneas de investigación giran en torno a la significación cultural de imaginarios y prácticas sociales, a partir del análisis de discursos mediáticos desde una perspectiva crítica feminista.   

Mittzy Arciniega-Caceres, Universitat Pompeu Fabra - España

Doctora en Comunicación por la Universitat Pompeu Fabra (UPF) , investigadora y docente en el Departamento de Comunicación de la UPF.  En los últimos años ha ejercido como coordinadora científica y project manager de proyectos nacionales y europeos y sus líneas de investigación se centran en representación mediática del género y la juventud, educación mediática, comunicación y educación y metodologías participativas.

María José Palacios Esparza, Universitat Pompeu Fabra - España

Investigadora pre doctoral del Departamento de Comunicación de la Universitat Pompeu Fabra y miembro del grupo de investigación JOVIS.com. Sus principales líneas de investigación son Investigación acción participativa, audiovisual y jóvenes.

Mònica Figueras-Maz, Universitat Pompeu Fabra - España

Doctora en Periodismo y licenciada en Sociología, es catedrática de Comunicación en la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona). Es la coordinadora del grupo de investigación JOVIS.com, Juventud, Sociedad y Comunicación y coordinadora en la UPF del Màster Oficial Interuniversitario en Juventud y Sociedad. Sus principales líneas de investigación son los estudios de juventud, la educación mediática y la educomunicación, la ética de la comunicación y los estudios de género.

References

Balasch, Marcel y Montenegro, Marisela (2003). “Una propuesta metodológica desde la epistemología de los conocimientos situados: las producciones narrativas”. En: Encuentros en Psicología Social, 1(3), pp. 44- 48.

Boehm, Amnon y Staples, Lee H. (2004). “Empowerment: The point of view of consumer”. En: Families in Society, 85(2), pp. 270–280.

Caldeira, Sofia; De Ridder, Sander y Van Bauwel, Sofie (2020). “Between the Mundane and the Political: Women’s Self-Representations on Instagram”. En: Social Media + Society, 6(3), pp. 1-14. Disponible en: https://doi.org/10.1177/2056305120940802 [10/02/2024].

Fairclough, Norman (1989). Language and Power. Londres: Longman.

Fairclough, Norman (1995). Critical Discourse Analysis. Nueva York: Longman.

Gaudreault, André y Jost, François (1995). El relato cinematográfico. Barcelona, Buenos Aires: Paidós.

Greimas, Algirdas J. (1990). Narrative semiotics and cognitive discourses. London: Pinter.

Giroux, Henry A. (1992). Border Crossing. Cultural Workers and the Politics of Education. Nueva York: Routledge.

Hall, Stuart (1990). “Cultural Identity and Diaspora”. En: Jonathan Rutherford (Comp.): Identity: community, culture, difference. London: Lawrence and Wishart, pp. 222-237.

Hanisch, Carol. 2006. “The Personal is Political”. Disponible en: https://www.carolhanisch.org/CHwritings/PersonalIsPol.pdf [10/02/2024].

Hur, Mann Hyung (2006). “Empowerment in terms of theoretical perspectives: Exploring a typology of the process and components across disciplines”. En: Journal of community psychology, 34(5), pp. 523–540.

Manning, Nathan (2013). ‘‘I mainly look at things on an issue by issue basis: Reflexivity and phronêsis in young people’s political engagements”. En: Journal of Youth Studies, 16(1), pp. 17-33. Disponible en: https://doi.org/10.1080/13676261.2012.693586 [10/02/2024].

O'toole, Therese (2003). “Engaging with Young People's Conceptions of the Political”. En: Children's Geographies, 1(1), pp. 71-90. Disponible en: https://doi.org/10.1080/14733280302179 [10/02/2024].

Ramos, Ricardo (2001). Narrativas contadas, narraciones vividas. Un enfoque sistémico de la terapia narrativa. Buenos Aires: Paidós

Sciolla, Loredana (2015). “Memoria, identidad y discurso público”. En: Antrópica. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 2(1), pp. 108- 117.

Shabel, Paula. (2014). “Los niños y niñas como constructores de conocimiento: un caso de investigación participativa”. En: Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(1), pp. 159-170.

Soler-i-Marti, Roger (2015). “Youth political involvement update: measuring the role of cause-oriented political interest in young people's activism”. En: Journal of Youth Studies, 18(3), pp. 396-416.

Sparkes, Andrew C. y Smith, Brett (2008). “Narrative constructionist inquiry”. En: James A. Holstein y Jaber F. Gubrium (Eds.): Handbook of constructionist research. New York: The Guilford Press, pp. 295-314

Wang, Caroline (2006). “Youth participation in photovoice as a strategy for community change”. En: Journal of Community Practice, 14(12), pp. 147-161.

Published

2024-06-29

How to Cite

Gómez-Puertas, L., Arciniega-Caceres, M., Palacios Esparza, M. J. and Figueras-Maz, M. (2024) “The audiovisual narration of young women. A story of self-knowledge”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (19), pp. 531–545. doi: 10.18002/cg.i19.8317.